Overijssel bereikbaar
Terugblik op “knap intelligente” ontbijtbijeenkomst Connected Transport
Verder kunnen kijken dan de voorruit: met intelligente transportsystemen (ITS) is dat nu al mogelijk. Logistiek vervoerders kunnen meeprofiteren van landelijke en regionale investeringen op dat gebied. Maar hoe? En wat levert dat dan concreet op? Die vragen staan centraal tijdens de Ontbijtbijeenkomst Connected Transport in Deventer op 21 februari in Deventer.
Samen aan de slag
Ruim 25 bedrijven, overheden en belangenorganisaties uit Overijssel en Gelderland maken, onder begeleiding van logistiek makelaar Tom Tillemans, kennis met Intelligente TransportSystemen (ITS). Dat zijn systemen die vervoerders en verladers helpen om schoner, slimmer en veiliger te reizen. Overheden, aanbieders én eindgebruikers komen aan het woord over de voordelen van en ervaringen met praktische toepassingen op dat gebied. Arjan Brink, programmamanager binnen Cleantech Regio, trapt af met een oproep: “Laten we samen de regio schoner én slimmer maken!” Verkeersadviseur Nico van Beugen (gemeente Deventer) toont met een informatieve video de werking van Talking Traffic in de praktijk.
Praktische toepassingen Talking Traffic
Bas Bongers, Projectmanager Logistiek & Smart Mobility bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, neemt deelnemers mee in de praktische toepasbaarheid. “Talking Traffic maakt het mogelijk om verder te kijken dan de voorruit. Dat betekent in feite dat je beter kunt ondernemen”, vertelt Bongers. “Apps als Flitsmeister of Truckmeister zijn namelijk in staat om te communiceren met verkeersregelsystemen. Die kunnen daardoor tot wel 1,5 kilometer verder ‘kijken’ dan de ouderwetse lus in het wegdek.” Die systemen hebben daardoor veel meer tijd om het verkeer te optimaliseren. “Dat betekent dat jij als vervoerder beter kunt doorrijden. Dat bespaart brandstof en CO2-uitstoot.” Concreet worden met Talking Traffic logistieke data van gemeenten verzameld in een database en gedeeld met IT-leveranciers. “Waar mag je parkeren met je vrachtwagen? Waar is de milieuzone? Ook beperkingen zoals de hoogte van tunnels kunnen we in apps integreren. Als vervoerders al die data kunnen meenemen in hun logistieke planning, levert dat simpelweg veel voordelen op.”
Deventer Knap Intelligent
Wat doet de gemeente Deventer om de stad bereikbaar te houden? Nico van Beugen neemt de deelnemers mee in de technische mogelijkheden van Talking Traffic in en rondom Deventer. “Deventer Knap Intelligent noemen we dat project. Deventer is goed bereikbaar, maar er zijn ook een aantal knelpunten. Die proberen we op te vangen met bijvoorbeeld meer rijbanen maar ook met intelligente, digitale oplossingen.” Deventer is al ruim 4 jaar actief in het Partnership Talking Traffic en experimenteerde lang met tal van intelligente verkeersregelinstallaties (ivri’s). “Half maart willen we klaar zijn met de uitrol van alle ivri’s in Deventer’, vertelt Van Beugen. “Maar we blijven doortesten, bijvoorbeeld met prioritering. Niet iedereen kan immers tegelijk prioriteit krijgen.” “We zoeken nog wel logistieke partners om aan te haken met dit experiment”, rond Van Beugen af. Bent u logistiek dienstverlener in of rondom Deventer en bereid mee te doen? Mail dan naar slimschoonreizen@cleantechregio.nl en wij brengen u in contact.
ITS: een sterke business case
VOS Transport B.V. doet als één van de eerste logistiek dienstverleners ervaring op met Talking Traffic toepassingen, vertelt customer service manager Roy van Verseveld. “We zien dat we met slimme en schone mobiliteit ook kosten kunnen besparen.” Zo heeft VOS al 35% CO2-reductie behaald met het zogenaamde lean and green programma. “Maar die reductie wordt steeds moeilijker. Vandaar dat we een pilot met 5 voertuigen zijn gestart die via een app op de telefoon van de chauffeur communiceert met verkeerslichten.” Uit de pilot bleek dat er een enorme besparing op brandstof mogelijk is met dergelijke toepassingen. “Als we 250 voertuigen aansluiten en die krijgen gemiddeld elk 2 keer de kans om door te rijden bij een verkeerslicht, besparen we op jaarbasis bijna €200.000 aan brandstof en duizenden kilo’s CO2.” Zo kan van intelligente transportsystemen dus een heel bruikbare en voordelige business case worden gemaakt.
Truckmeister is méér dan een app
De app Truckmeister is één van de concrete toepassingen van ITS. Mark Grefhorst van Be-Mobile, een Belgische Smart Mobility dienstverlener die ook eigenaar is van zuster-app Flitsmeister, vertelt erover. “Truckmeister is echt meer dan een app”, vertelt Grefhorst. “Het is een logistiek platform voor aanbieders tot ontvangers. De haven van Zeebrugge is een mooi voorbeeld. Zij weten met onze app wanneer de vrachtauto’s aankomen en kunnen beter anticiperen op hun komst. Ook kunnen ze de chauffeur instrueren om naar een bepaalde stop of haven te rijden. Alle betrokken partijen profiteren zo van de data die we verzamelen.”
Dynniq integreert ITS in fleetmanagement systemen
“Een alternatief is Dynniq, bekend van onder andere de app Greenflow”, vertelt business development manager Marijn van Dijk. “Dynniq is ontwikkelaar van slimme software voor de weggebruiker en biedt bijvoorbeeld de vrachtwagenchauffeur de juiste informatie op het juiste moment. Daarom is Dynniq niet alleen op smartphone beschikbaar, maar ook te integreren in Rietveld en Webfleet.” De gratis toepassing biedt vooral informatie, met de betaalde dienst faciliteert Dynniq ook prioriteit voor vrachtwagens. “De ondernemer bespaart zo potentieel tonnen aan brandstof. Daar ligt onze business case. Het doel is om Dynniq daarmee verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld door meer verkeerslichten aan te sluiten en nieuwe toepassingen en functionaliteiten aan de applicatie toe te voegen.”
Flowtack leert nog iedere dag
De bijeenkomst werd afgesloten met een demonstratie van Flowtack. Patrick Egberink van RHDHV legt uit dat Flowtack in beginsel niets meer is dan een applicatie die een verkeerslicht op groen, oranje en rood zet. “Maar aan de achterkant is het gecompliceerder. We gebruiken data vanuit apps als Flitsmeister in combinatie met lussen in de weg om vraag en aanbod van verkeer op elkaar af te stemmen.” Al die data zorgen nu nog voor wisselende resultaten. “Maar we leren elke dag en elke week meer. Nu al kunnen we voertuigverliesuren aanzienlijk reduceren. In de toekomst, als we beschikken over nog veel meer data, hopen we vraag en aanbod nog beter op elkaar te kunnen afstemmen.”