Overijssel bereikbaar
Grote vraag naar parkeerplaatsen voor vrachtwagens
De vraag naar parkeerplaatsen voor het ‘lang parkeren’ van vrachtwagens langs hoofdverbindingen in Overijssel is onverminderd groot. Dat blijkt uit een onderzoek naar de situatie van het parkeren van vrachtwagens langs de Overijsselse hoofdverbindingen met name de snelwegen A1/A35 en A28.
Met name in de avond en nachtelijke uren is deze problematiek zichtbaar op de verzorgingsplaatsen langs de Overijsselse snelwegen. Op een groot aantal verzorgingsplaatsen is op nachtelijke uren het aantal vrachtauto’s geteld. Uit deze tellingen blijkt dat op vrijwel alle verzorgingsplaatsen fors meer vrachtauto’s parkeren dan wenselijk is. Vrachtauto’s staan dan niet in de parkeervakken geparkeerd maar al dan niet hinderlijk langs toegangs- of uitgangswegen van de verzorgingsplaats of bij de brandstofverkooppunten. Ook het hinderlijk parkeren op de vluchtstrook komt regelmatig voor. Daar waar in de nacht geen plek is op de verzorgingsplaatsen wordt ook regelmatig uitgeweken naar het parkeren langs de openbare weg op een bedrijventerrein waar dit meestal niet is toegestaan.
Complex is, maar niet onmogelijk
Aan het onderzoek, uitgevoerd door Goudappel, hebben diverse direct betrokkenen zoals gemeenten, parkmanagers, bedrijfslevenorganisaties, rijkswaterstaat, politie en truckparkings/wegrestaurants meegewerkt. Tijdens een bijeenkomst waarbij de betrokkenen de resultaten van het onderzoek bespraken werd door de stakeholders geconstateerd dat vermindering van deze problematiek complex is, maar niet onmogelijk.
Zo is uitbreiding van parkeercapaciteit lastig vanwege het gebrek aan ruimte en de hoogte van de grondprijzen. Hierdoor is het vaak niet lonend om nieuwe private truckparkings in te richten. Daarnaast wordt er weinig gehandhaafd op foutparkeren en parkeerduur op verzorgingsplaatsen waardoor de stimulans bij met name internationale chauffeurs om gebruik te maken van bewaakte, betaalde truckparkings ontbreekt.
Daar waar sprake is van overlast wordt de oplossing nu veelal gezocht in ad-hoc oplossingen, terwijl een structurele aanpak o.a. door uitbreiding van de parkeercapaciteit met voorzieningen voor chauffeurs ontbreekt.
Op de agenda houden
Van belang is om deze problematiek op de ambtelijke en bestuurlijke agenda te houden. Zo kunnen truckparkings die plannen hebben voor uitbreiding van parkeerplaatsen voor vrachtwagens door de overheid worden ondersteund. Ook kunnen gemeenten op bestaande bedrijventerreinen in onderling overleg met bedrijven of parkmanagement parkeervoorzieningen voor vrachtauto’s inrichten. In Overijssel hebben enkele gemeenten dit gedaan of plannen hiervoor.
De provincie ondersteunt gemeenten bij initiatieven op dit gebied. Binnen de netwerkorganisatie Logistics Overijssel staat het gebrek aan parkeercapaciteit voor vrachtwagens eveneens op de agenda. Daarnaast is het van belang hoe het toekomstige rijksbeleid t.a.v. parkeerduur en voorzieningen voor vrachtauto’s op verzorgingsplaatsen er uit gaat zien. Alleen door aandacht voor deze problematiek en samenwerking tussen diverse partijen kunnen resultaten worden geboekt. Een mooi voorbeeld van een samenwerking tussen diverse overheden en het bedrijfsleven is de verbetering van de Truckparking Deventer, die onlangs gerealiseerd is.
Oproep van gemeenten
Tijdens de bijeenkomst in november werd een oproep uitgesproken van gemeenten om samen op te trekken om faciliteiten mogelijk te maken!
Bekijk hieronder de resultaten uit het onderzoek en het dashboard. Dit betreft een nulmeting. In 2026 herhalen we het onderzoek.
Delen op: