Pilot ‘Vloeiend rijden over de Ringweg Almelo’ succesvol
Onlangs heeft de UT de resultaten gepresenteerd van de pilot CTC conductor. In deze in 2024 uitgevoerde pilot konden vrachtauto’s prioriteit aanvragen bij de Intelligente verkeersregelinstallaties op de toegangswegen en ring (zuid/west) van Almelo. Door de communicatie tussen verkeerslicht en vrachtauto was het mogelijk om als de verkeerssituatie op het kruispunt dat toe laat de vrachtauto met voorrang groen te geven.
In Almelo hebben vijf bedrijven met enkele voertuigen per bedrijf aan deze pilot mee gedaan. Het zijn bedrijven die veelvuldig gebruik maken van de ringweg. De universiteit Twente onderzocht de effecten van de pilot. Zo is gekeken naar de gevolgen voor de doorstroming van het vrachtverkeer bij de verkeerslichten. Daarnaast is onderzoek gedaan naar de afwikkeling van het overige verkeer op het kruispunt. Verder zijn de effecten voor de bedrijven en de mening van de chauffeurs over dit systeem in het onderzoek meegenomen.
Kans dat vrachtauto’s moeten stoppen bij verkeerslicht neemt fors af
De pilot heeft uitgewezen dat 60% van de aanvragen door vrachtwagens ook is gehonoreerd. Verder komt uit de pilot naar voren dat door dit systeem vrachtauto’s veel minder stoppen bij sommige kruispunten. Zo becijfert de UT een afname in halteerkans van ~0,75 naar ~0,2. Dat wil zeggen bij elke 5 passages van 4 keer stoppen naar 1 keer stoppen. Dit betekent eveneens een forse besparing van CO2 (vuistregel 1 stop is ca 400 kg CO2) en brandstof (vuistregel 1 stop is ca. 0.15 liter diesel).
Techniek en gebruiksgemak verbeteren
De resultaten van de pilot zijn positief, echter uit de pilot blijk ook dat de techniek nog niet altijd vlekkeloos werkt. Zo is niet altijd duidelijk wanneer er prioriteit wordt verleend, worden bij één verkeerslicht alle verzoeken afgewezen of wordt bij een ander verkeerslicht de groentijd onnodig verlengd.
De chauffeurs zijn over het algemeen positief over het systeem, In de afsluitende bespreking blijkt wel dat het gebruiksgemak nog verbetering behoeft. Zo zijn boordcomputers niet standaard uitgerust met dit systeem waardoor zoals in deze proef de chauffeur extra handelingen moet verrichten zoals het handmatig invoeren van de route.
Potentie
De bedrijven geven aan potentie in dit systeem te zien. Belangrijk daarbij is dat meer gemeenten beleid hiervoor ontwikkelen en verkeerslichten met deze specifieke software worden uitgerust. Hierdoor worden de licentiekosten voor inzet van het systeem sneller terugverdiend.
Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met r.schasfoort@overijssel.nl.
Bekijk hieronder de video terug die destijds tijdens de pilot is gemaakt: