Overijssel bereikbaar
Pilot ‘Vloeiend rijden over de Ringweg Almelo’ gestart
Op 24 juni 2024 is er een pilot gestart om de doorstroming voor vrachtauto’s op de ringweg van Almelo te verbeteren. Een belangrijk doel van de pilot is om het aantal keren dat een vrachtauto bij het verkeerslicht moet stoppen te verminderen.
Onlangs is in een bijeenkomst in Almelo het startschot gegeven voor de pilot waarbij door slimme technologie vrachtauto’s communiceren met de intelligente verkeerslichten (IVRI’s) op de ring van Almelo. De vrachtauto’s zijn uitgerust met een smartphone of boordcomputer app die het mogelijk maakt om data uit te wisselen met de software van het verkeerslicht.
Inmiddels zijn de eerste drie weken van de eerste fase van de ‘CTC CONDUCTOR’ proef achter de rug, waarbij vrachtwagens prioriteit konden aanvragen bij de intelligente verkeersregelinstallaties (iVRIs) op de toegangswegen en ring (zuid/west) van Almelo. De universiteit Twente onderzoekt de effecten van de pilot.
Door de communicatie tussen verkeerslicht en vrachtauto is het mogelijk om als de verkeerssituatie op het kruispunt dat toe laat de vrachtauto met voorrang groen te geven.
In Almelo doen vijf bedrijven met enkele voertuigen per bedrijf aan deze pilot mee. Het zijn bedrijven die veelvuldig gebruik maken van de ringweg. De universiteit Twente onderzoekt de effecten van de pilot. Zo wordt onderzocht wat het effect is op de afwikkeling van het overige verkeer op het kruispunt. Daarnaast wordt er onderzoek gedaan naar de effecten voor de bedrijven. Een betere doorstroming levert brandstofbesparing en vermindering van CO2 uitstoot op. Dit onderzoek moet aan het einde van 2024 afgerond zijn.
De bedrijven hebben tijdens de startbijeenkomst van de pilot tijdens een busrit zelf kennis gemaakt met de werking van het systeem en de voordelen er van kunnen zien. Van de 22 passages van een verkeerslicht is daarbij 17 keer op aanvraag voorrang verleend.
Voor meer informatie, neem contact op met logistiek makelaar Christa Baas (c.baas@overijssel.nl)
Delen op: