Meer dan alleen personenvervoer: mobiliteit als ruggengraat
Wanneer we het hebben over mobiliteit, gaat het meestal over personenvervoer: hoe we onszelf van A naar B verplaatsen. Maar mobiliteit omvat veel meer dan dat. Mobiliteit is breder dan alleen het vervoer van mensen, ook goederen, energie en data maken er deel van uit.
Juist het goederenvervoer speelt een cruciale rol in onze economie én in de verduurzamingsopgave waar we als samenleving voor staan. In het publieke debat en beleid is veel oog voor personenmobiliteit, terwijl de impact van goederenvervoer op CO₂-reductie ook groot is.
Goederenvervoer is de stille motor achter onze dagelijkse voorzieningen, maar ook een bron van uitstoot. Door hier slimmer mee om te gaan, kunnen we grote stappen zetten richting de klimaatdoelstellingen van 2030. Dat vraagt om een bredere kijk op mobiliteit: niet alleen hoe mensen zich verplaatsen, maar ook hoe goederen, grondstoffen en producten hun weg vinden naar bedrijven en ook bij ons in de wijk. En vooral: hoe we dat op een duurzame manier kunnen organiseren.
Klimaatdoelstellingen
De situatie in 2030 wordt sterk beïnvloed door klimaatdoelstellingen, technologische ontwikkelingen en beleidsmaatregelen. In het klimaatwetgevingspakket van de Europese Unie heeft als doel om de netto-uitstoot van broeikasgassen in 2030 met minstens 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Een behoorlijke uitdaging voor bedrijven.
Trias Mobilica: drie stappen naar duurzamere mobiliteit
Om mobiliteit duurzamer te maken, is het belangrijk om niet alleen te kijken naar de manier van vervoeren, maar ook naar hoe we dingen organiseren. Het Trias Mobilica model kan daarbij helpen. Het bestaat uit drie stappen: veranderen, verschonen en verminderen.
- Veranderen betekent dat je kritisch kijkt naar je processen. Kun je misschien een andere manier van vervoer gebruiken?
- Verschonen gaat over het inzetten van schonere voertuigen en brandstoffen.
- Verminderen draait om het beperken van het aantal ritten en kilometers.
Een goed voorbeeld van verminderen is het voorkomen van lege kilometers: ritten waarbij vrachtwagens zonder lading rijden. Dat kan bijvoorbeeld door samen te werken met andere bedrijven of door goederenstromen te bundelen. Zo benut je de ruimte in voertuigen beter en bespaar je uitstoot en kosten.
Maar dat vraagt wel om een andere manier van denken én doen. Onderlinge samenwerking is hierbij de sleutel. Dit gaat gemakkelijker wanneer er ook data onderling wordt uitgewisseld. Digitaliseren speelt hier ook een belangrijke rol. Wil je geholpen worden bij je digitaliseringsopgave? Kijk dan op www.logistiekdigitaal.nl/
Zorgen en kansen
De transitie naar duurzamere mobiliteit brengt niet alleen kansen met zich mee, maar roept ook zorgen op. Vanuit Logistics Overijssel wordt daarom actief gezocht naar samenwerking, met name op het gebied van bundeling van goederenstromen. Christa Baas: “We nemen het initiatief om bedrijven uit te nodigen voor een werksessie, zodat we deze uitdaging samen kunnen aangaan. We willen deze boodschap zo breed mogelijk verspreiden. Niet alleen onder ondernemers, maar zeker ook bij gemeenten.”
Door krachten te bundelen kunnen we inefficiëntie tegengaan, lege kilometers voorkomen en samen werken aan een toekomstbestendige logistiek.
Verschonen door hernieuwbare brandstoffen
Er zijn verschillende brandstoffen die onderdeel uitmaken van de energietransitie in Nederland en Europa. Deze brandstoffen richten zich op het verminderen van CO₂-uitstoot, het vergroten van energie-efficiëntie en het verbeteren van leveringszekerheid. Hier zijn de belangrijkste:
- Elektrificatie van mobiliteit
- Waterstof: Groene waterstof (gemaakt via elektrolyse met hernieuwbare energie) is in opkomst.
- HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) en bioLNG: zijn beschikbaar en vervangers voor diesel en LNG
- RFNBO’s (Renewable Fuels of Non-Biological Origin): hernieuwbare waterstof en e-methanol.
Wat doet Logistics Overijssel?
Logistics Overijssel zet zich actief in voor de verduurzaming van goederenvervoer. Een greep uit de initiatieven:
- Clean Energy Hubs: faciliteren de overstap naar duurzame energie.
- Modal shift: bijvoorbeeld via het kanaal Almelo–De Haandrik.
- Adviesgesprekken over wagenparkverduurzaming.
- Stimuleren van bundeling van goederenstromen.
- Zero-emissie zones in stedelijke logistiek.
- Aanpak op bedrijventerreinen.
- Onderzoek met onderwijsinstellingen.
- Subsidie op elektrische vrachtfietsen en verminderen van wegkilometers.
- Samenwerking met NAL Oost.
Heb je ideeën, vragen of wil je meedenken?
De transitie naar duurzame mobiliteit vraagt om samenwerking. Dit kan door kennis te delen, processen te verbeteren en goederenstromen slimmer te organiseren.
Wil je meedenken, meepraten of heb je hier hulp bij nodig? Mail naar logistics@overijssel.nl en stel je vraag. We helpen je graag


