International business
Visie
In samenwerking met Overijsselse logistieke bedrijven en de Ports of Zwolle, Twente en Deventer is een provincie breed onderzoek uitgevoerd naar de multimodale bereikbaarheid van de logistieke hotspots. Dit heeft geresulteerd in een gezamenlijke visie op de logistieke en economische positie van Overijssel, kansen en knelpunten.
De economische kracht van Overijssel zit in haar industriële profiel en gedifferentieerde sectorstructuur, die haar economisch stabiel maakt en die Overijssel ruimte en flexibiliteit geeft, om in te spelen op ontwikkelingen. De economische motoren voor Overijssel zijn de industrie, bouw, groothandel, zorg en zakelijke dienstverlening. In Noord-Overijssel (regio Zwolle) gaat het om de maakindustrie, met Scania als onderscheidende activiteit, rubber- en kunststoffenindustrie, logistieke dienstverlening en bouw. In Twente gaat het ook om de (hightech) maakindustrie, vooral de elektrotechnische- en machine-industrie en textiel, naast groothandel en bouw. De kracht van Zuidwest-Overijssel (Cleantech regio / Deventer) zit vooral in industriële sectoren, zoals food, grafische sector, farmacie, chemie en kunststoffen.
Overijssel ligt dichtbij het Duitse industriële hartland en op de TEN-T North Sea Baltic Corridor, de handelsroute tussen de zeehavens in Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen en het Noord- en Noordoost-Europese achterland. Volgens de Tristate City Network visie liggen de drie logistieke hotspots Zwolle, Deventer en Twente op interessante logistieke knooppunten op de logistieke groei-as naar Noord- en Noordoost-Europa.
Door de economische groei van Oost-Europa en de Brexit verschuift het economische centrum van Europa naar het oosten en ligt momenteel midden in Polen. Daarnaast zijn er steeds meer bedrijven in Engeland op zoek naar een logistieke hub op het vaste land van Europa. Duitsland blijft met afstand handelspartner nummer 1, ook voor Overijssel, maar de omvangrijke groei in het oosten, met name Polen, maar ook Hongarije en Tsjechië, en de gevolgen van de Brexit verdienen strategische aandacht.
Tenslotte is de Nieuwe Zijderoute volop in ontwikkeling. Duisburg is daarvoor de belangrijkste hub in West-Europa. Op dit moment zijn vier rechtstreekse treinverbindingen voor goederenvervoer tussen Nederlandse steden (Venlo, Amsterdam, Tilburg en Coevorden) en China. Deze concurreren vooral met luchtvracht, omdat vervoer per spoor aanzienlijk goedkoper is. Voor containervervoer is deze modaliteit prijstechnisch minder interessant, maar wel sneller dan vervoer over zee. Tot op heden komen er meer producten uit China per spoor dan retourvracht. Dat biedt ruimte voor export naar China. Zodra Rusland het voedselembargo tegen Westerse landen opheft, dan kan dit een interessante route zijn voor hoogwaardige voedselproducten naar China zoals babymelk.
Doelstelling
Het doel van dit thema is om economische activiteiten aan te trekken van buiten Overijssel, die gebruik maken van het sterke logistieke netwerk en gespecialiseerde dienstverleners in Overijssel. Het gaat zowel om de vestiging van nieuwe bedrijven (investeringsbevordering) als om het bevorderen van logistieke dienstverlening (export, import en wederuitvoer) door Overijsselse bedrijven (handelsbevordering).
Wij zetten in op:
- Een sterk gezamenlijk profiel met onderscheidende proposities voor de logistieke hotspots.
- Een gezamenlijke (inter)nationale profilering.
Regie, samenwerking & participatie
De afgelopen periode hebben we hard gewerkt om het netwerk en de samenwerking tussen organisaties, die actief zijn op het gebied van profilering en acquisitie, al doende te versterken en onze logistieke ondernemers te participeren.
In 2018 hebben de Ports of Zwolle, Twente en Deventer in POLO-verband en in samenwerking met Oost NL een eigen stand georganiseerd op de BreakBulk Europe in Bremen. Daarvoor is een gezamenlijk bidbook gemaakt. United Regio Zwolle en de Port of Twente hebben een excursie voor ondernemers en bestuurders naar deze beurs georganiseerd. De BreakBulk Europe vormde de opmaat voor deelname aan de tweejaarlijkse Transport & Logistic Messe (TL) in München, waar logistieke dienstverleners, verladers, producenten van vervoersmiddelen en IT, (lucht)havens en logistieke knooppunten uit de hele wereld elkaar treffen.
In POLO-verband zijn de krachten gebundeld en is samen met NDL (Nederland Distributieland), Logistics Valley (Gelderland) en Oost NL een Holland stand georganiseerd op de TL in München. Op deze manier is een platform gecreëerd voor de Ports en ondernemers uit Overijssel en voor andere regio’s en ondernemers uit met name Oost- en Midden-Nederland. Gezamenlijk met de mainports Amsterdam en Rotterdam is er een ‘Holland-borrel’ georganiseerd.
Dit soort activiteiten zijn belangrijk voor de nationale en internationale profilering. Het biedt mogelijkheden en kansen voor de (inter)nationale handel en investeringen en maakt het makkelijker om aan te sluiten bij (inter)nationale ontwikkelingen en netwerken.
Op de hoogte blijven of meedoen?
In de komende periode wordt, in POLO-verband, verder ingezet op de versterking van het netwerk, wordt er gebouwd aan een sterke propositie van Overijssel en worden logistieke ondernemers ondersteund om internationale contacten te leggen. Daarin zullen de proposities van de logistieke dienstverleners en vervoerders goed in meegenomen worden. Heeft u hier interesse in? Schrijft u zich dan in voor onze Nieuwsbrief of neem contact op.
Delen op: