Veel kansen om stadslogistiek in middelgrote centra in Overijssel te verduurzamen
Er zijn veel mogelijkheden om de stadslogistiek in middelgrote en kleine steden in Overijssel te verduurzamen. Dit blijkt uit een inventarisatie van het onderzoeksbureau RHDHV en BCI onder 10 middelgrote en kleinere centra in Overijssel en Gelderland. Aan het onderzoek dat in opdracht van de provincies Overijssel en Gelderland en gezamenlijk met de regio Twente is uitgevoerd namen in Overijssel de gemeenten Almelo, Hengelo, Oldenzaal, Borne, Hardenberg, Kampen en Raalte deel.
Routekaart biedt gedetailleerd inzicht en stappenplan
Aan de hand van de ‘routekaart zero emissie stadslogistiek’ (ZES) is in deze gemeenten geïnventariseerd in hoeverre er plannen bestaan voor het verduurzamen van logistiek bij de lokale overheid en lokale ondernemers. Aan de hand van een zogenoemde ‘schouw’ in het kernwinkelgebied zijn tevens knelpunten en kansen voor het verduurzamen van de stadslogistiek in beeld gebracht. Op basis van criteria zoals het hebben van een actieplan voor duurzame (stads)logistiek, aanwezige regulering/handhaving, draagvlak bij ondernemers en de aanwezigheid van pilot/demonstratieprojecten is per criterium de plek van de gemeente op de zgn. routekaart ZES bepaald. Zo ontstaat een gedetailleerd inzicht welke criteria de gemeente op orde heeft, aan welke thema’s nog gewerkt moet worden en welke stappen de gemeente de komende jaren kan nemen om duurzame stadslogistiek te bevorderen. En voor alle partners van stadslogistiek is dit ook duidelijk.
Gemeenten willen aan de slag met duurzame stadslogistiek, maar tempo waarin verschilt
In Overijssel willen de gemeenten Hardenberg, Almelo, Hengelo, Borne, Kampen verder aan de slag met stadslogistiek, waarbij het tempo per gemeente verschilt. Ook de kernen Raalte, Hellendoorn en Oldenzaal zijn geïnteresseerd in het onderwerp. Bij steden die concreet aan de slag willen sluit duurzame stadslogistiek thematisch en qua timing vaak aan op andere ontwikkelingen, bijvoorbeeld het opstellen van een mobiliteitsvisie, de herinrichting van de binnenstad of het herijken van het ontheffingenbeleid voor het inrijden van het voetgangersgebied. Het instellen van een zogenoemde zero-emissie zone zoals gepland in Enschede, Deventer en Zwolle is voor de korte termijn niet actueel in de gemeenten die hebben meegedaan aan de routekaart.
Initiatieven voor het realiseren van duurzame logistiek
In een aantal gemeenten komen nieuwe initiatieven van de grond. Meestal gaat het dan om het stimuleren van fietslogistiek en het realiseren van microhubs aan de randen van het centrum of een combinatie van beide. Daarnaast hebben enkele gemeenten verregaande plannen voor de invoering van camerahandhaving in combinatie met een strikter ontheffingenbeleid. Momenteel is er in veel gemeenten nog vrij veel verkeer buiten de venstertijden in het venstergebied. Dit heeft te maken met een ruim ontheffingenbeleid dan wel een gebrek aan handhaving. Bij herijking van het ontheffingenbeleid is het invoeren van privileges specifiek voor Zero Emissie voertuigen zoals het hanteren van een ruimere venstertijd uitsluitend voor elektrische bestel/vrachtauto’s en vrachtfietsen een effectieve maatregel die gemeenten kunnen doorvoeren.
Kansen meenemen in de nieuwe coalitieakkoorden
Veel deelnemende gemeenten geven aan om na de verkiezingen en afhankelijk van de nieuwe coalitieakkoorden aan de slag te gaan met het thema duurzame stadslogistiek. Arjan Maathuis, in Twente bestuurlijk thematrekker voor goederenvervoer en logistiek hierover: “De inzichten uit de routekaart geven een goede aanleiding om het thema een stevige plek te geven in het beleid van de nieuwe coalities. Zero Emissie staat vooral landelijk en regionaal goed op het netvlies bij overheden en logistiek dienstverleners. Lokaal is er nog behoefte aan informatie voor ondernemers en het verder verkennen van de mogelijkheden”.
Belangrijkste triggers zijn leefbaarheid, duurzaamheid en een aantrekkelijk verblijfsklimaat. Insteek is om de negatieve effecten van stadslogistiek te reduceren (overlast, uitstoot, onveiligheid, aantal voertuigbewegingen) en de slag te maken naar “schoner, slimmer en kleiner”. Logistiek die schoon (elektrisch, fiets), efficiënt (gebundeld) en met menselijke maat (fiets, klein elektrisch) de stad in gaat. Albert Holtland, in West Overijssel bestuurlijk thematrekker vult aan: “Het instrument ‘routekaart’ is daarbij een goed middel om zowel ambtelijk als bestuurlijk de aandacht voor het onderwerp duurzame stadslogistiek vast te houden”. De resultaten van de inventarisatie zijn onlangs gepresenteerd in het bestuurlijk overleg mobiliteit van de wethouders in Twente en West Overijssel. Het voornemen bestaat om de routekaart op gezette tijden te actualiseren’
Overijssel helpt mee bij stimuleren duurzame stadslogistiek
De provincie Overijssel kan zowel gemeenten als ondernemers hulp bieden bij het stimuleren van duurzame stadslogistiek. Zo zijn er subsidiemogelijkheden voor de aanschaf van elektrische vrachtfietsen en enkele andere subsidiemogelijkheden. De Overijsselse logistiek makelaars kunnen met kennis van de materie ondersteuning bieden bij de realisatie van plannen en concrete initiatieven. Bij vragen kunt u contact opnemen met Robert Schasfoort (R.Schasfoort@overijssel.nl) van de provincie Overijssel.