Overijssel bereikbaar
Stadshub Fietskoerier opent in de week dat Deventer besluit geen fossiele brandstof meer toe te staan in binnenstad
Fietskoerier Deventer heeft de wind mee. De nieuwe bedrijfslocatie, precies tussen snelweg en binnenstad in, biedt ruimte voor alle dromen van ondernemer Joost Arends. En dat in de week waarin de gemeente Deventer aankondigt dat per 2025 geen enkele leverancier die rijdt op fossiele brandstof nog welkom is in de binnenstad. ,,We hebben al maar wat elektrische fietsen erbij gekocht’’, lacht Arends.
Want als over vier jaar geen reguliere lader of losser met een benzine- of dieselwagen nog de binnenstad mag betreden, ligt er een wereld aan mogelijkheden open. Arends anticipeert erop. Want het groene vervoer zit hem in het bloed. ,,In mei bestaat Fietskoerier Deventer tien jaar. Ik begon in een caravan op de Worp. Bakfiets op afbetaling in de voortent en 500 euro van m’n ouders geleend om de camping te kunnen betalen.”
Fietskoeriers waren tien jaar geleden nog een noviteit. Tegenwoordig is het naast hip, vooral verantwoord en duurzaam om na te denken over groener vervoer. ,,We doen alles met de reguliere bakfiets. Ik heb eind vorig jaar wel een paar elektrische bakfietsen gekocht. Maar eerlijk: daar halen de koeriers hun neus voor op. Dat zijn puristen. Pas als we praten over 150 kilo of meer, willen ze overwegen een elektrische te pakken. En we hebben een elektrische auto. Het zal wel meer worden straks. We moeten op zoek naar oplossingen.”
Plek voor kantoor èn tafeltennis
Zijn nieuwe pand, het voormalige kantoor van het Groenbedrijf aan de Hanzeweg, oogt nog even studentikoos en losjes als het antikraakpand naast de Wilhelminabrug, tot voor kort startpunt van de fietskoeriers. De 25 medewerkers die Fietskoerier inmiddels in dienst heeft, voelen zich er goed bij. ,,We hebben een kantóór’’, laat Arends trots de ene ruimte zien, waar drie mensen de planning doen. Het pand is nog lang niet vol. Er is eindelijk ruimte om de oude sofa’s uit te stallen in de kantine met bar. ,,En tafeltennis natuurlijk.”
De ruimte wordt straks gevuld door een echte stadshub: ,,Meer dan alleen koerieren. Ik heb hier genoeg ruimte om magazijnfuncties te vervullen voor webbedrijven. Bijvoorbeeld de kleinere, die werken vanuit huis en een stap willen maken. Dit wordt een op- en overslagpunt. 1,3 kilometer van de snelweg en 1,3 kilometer van de stad. Beter kun je het niet hebben.”
Grote bedrijven maken gebruik van zijn koeriersdiensten voor de laatste stedelijke kilometers. ,,H&M en Zara werkten al met Fietskoerier. Daar komt nu Zalando bij. Bovendien hebben we nu samenwerking met Lyreco. Dat is een grote handel in kantoorbenodigdheden. De gemeente krijgt bijvoorbeeld alle schrijfwaren van Lyreco, maar ook andere grote kantoren in de stad. Dus dat is voor ons een hele grote partner. Het is heel hard werken. Maar wij zeggen hier onderling wel eens gekscherend tegen elkaar: Wat de eredivisie is voor Go Ahead Eagles, is de emissieloze binnenstad voor ons.”
Delen op: