Overijssel bereikbaar
Provincie Overijssel stimuleert duurzaam transport
Ondernemers in Overijssel, die bijna dagelijks pakketjes of andere zaken met een (vracht)auto of busje door de stad vervoeren, kunnen een elektrische vrachtfiets of bestelbus met subsidie aanschaffen. TGkoeriers uit Goor is één van de bedrijven uit Overijssel die hun pakketjes elektrisch gaat vervoeren. Met behulp van de subsidieregeling heeft het bedrijf een elektrische auto aangeschaft. We vroegen Henri Tijhuis waarom en welke auto hij heeft aangeschaft.
Wat voor bedrijf is TGkoeriers?
TGkoeriers BV is gespecialiseerd in spoed- en distributiewerk. Met ongeveer 50 voertuigen dagelijks op de weg, is er altijd een transportoplossing in de buurt. De klantenkring is gespreid, van machinefabrieken en producenten tot drukkerijen, landelijke pakketdiensten en apotheken. Een groot deel van de dagelijkse distributie rijden we in opdracht van grote pakketdistributeurs, zoals UPS, DHL en GLS. Hiervoor rijdt TGkoeriers dagelijks in een groot deel van Overijssel, Gelderland en in het zuiden van Drenthe. De overige werkzaamheden zijn door heel Nederland, variërend van spoedritten tot dagelijks vaste routes.
Welk type elektrische bestelbus hebben jullie aangeschaft?
Wij reden al een aantal jaren met een elektrische auto, alleen had deze een zeer beperkte actieradius (ongeveer 70 km). Hiermee deden we dagelijks lokale bezorgingen in Goor. Daarnaast werd de auto ingezet voor een MVO-project waarin mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt boodschappen bezorgden en zo weer werkervaring konden opdoen en proeven of het bezorgwerk iets voor hen is. In 2019 hebben we een Nissan E-NV200 aangeschaft, met name vanwege de grote actieradius, namelijk een toegezegde 260 km! Dat is bijna vier keer zo veel dan de actieradius van de auto die we hadden. In de praktijk blijkt dat ook zo te zijn!
Waarom hebben jullie voor een elektrische bestelbus gekozen en geen diesel?
Voor het lokale werk leent een elektrische auto zich goed, zelfs als de actieradius niet zo hoog is. Daarnaast is een elektrische auto in vergelijking met een diesel natuurlijk goed voor de reductie van CO2-uitstoot. Dat ondersteunt onze MVO doelstellingen. Bij de aanschaf van nieuwe bussen voor de trajecten met veel kilometers kiest TG koeriers momenteel nog voor dieselmotoren, maar dan wel de nieuwste varianten met zo min mogelijk uitstoot. Op deze manier blijven we rekening houden met de MVO-genen die in het bedrijf zitten. Zo kun je per soort werk kijken welke (MVO)oplossing en voertuig het beste past.
Heeft de subsidie nog invloed gehad op jullie besluitvorming om wel of niet over te gaan tot een elektrische bestelauto?
Nee, eerlijk gezegd niet, al zou ik voor een interview met de Provincie Overijssel natuurlijk graag antwoorden dat het wél heeft geholpen. We hadden de beslissing al gemaakt dat voor het lokale werk een elektrische auto de beste keuze zou zijn. We zouden deze bestelbus anders ook aangeschaft hebben. Maar natuurlijk is een dergelijke subsidie zeer welkom, want de aanschafprijs van een elektrische auto is veel hoger dan van een reguliere (diesel)bestelauto. Een subsidie is bedrijfseconomisch best prettig.
Hoe bevalt de elektrische bestelauto?
De Nissan E-NV200 bestelauto heeft een actieradius van ongeveer 260 km. Dat is erg fijn en dit hebben we niet iedere dag nodig. Hierdoor is het aantal oplaadmomenten dus ook beduidend minder dan bij de vorige elektrische auto. De chauffeurs moesten even 2 dagen wennen, maar vinden het een heerlijke auto. Het is nog steeds wel oppassen als je in woonwijken of een centrum rijdt, want mensen horen je niet aankomen en zijn het nog steeds niet helemaal gewend. Dat betekent dat je als chauffeur rekening moet houden met een eventuele schrikreactie en/of overstekende mensen en kinderen. De kosten in het bezorgwerk dat wij er mee doen zijn vergelijkbaar met die van een reguliere (diesel)bestelauto. Vooraf dachten we dat de inzetkosten iets hoger zouden zijn, dus dat valt ons nu mee.
Elektrische bestelauto aanschaffen?
In navolging op het succes van de vrachtfietsactie in 2018 wil de Provincie Overijssel het duurzaam transport graag verder stimuleren. Ondernemers in West Overijssel en Twente kunnen voordelig overstappen naar elektrische voertuigen voor het transport van hun goederen. Als zij in aanmerking komen, dan is er een subsidie beschikbaar van € 2.500,- voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische bestelauto of van maximaal € 1.000,- voor een elektrische vrachtfiets. Met deze actie van de Logistiek Makelaars van de Provincie Overijssel wordt emissievrij vervoer gestimuleerd. Zo werkt de provincie Overijssel aan een vitale en bereikbare regio!
Contact
Wilt u ook logistieke verbeteringen doorvoeren? Onze logistiek makelaars denken graag met u mee! Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
- Miranda Volker (m.volker@overijssel.nl | 06 4671 8482)
- Freek Boele (f.boele@overijssel.nl | 06 1943 7335)
- Tom Tillemans (t.tillemans@overijssel.nl | 06 1118 9771)