Overijssel bereikbaar
Overijssel en Gelderland brengen behoefte aan laadpalen voor logistieke voertuigen op bedrijventerreinen in beeld
De provincies Overijssel en Gelderland brengen in beeld waar de komende jaren vraag ontstaat naar laadpalen voor vracht- en bestelauto’s op bedrijventerreinen. Op basis van de behoefte werken de provincies aan een actieplan en ondersteuning om samen met gemeenten en lokale bedrijvenorganisaties de realisatie van de laadpalen mogelijk te maken.
Verduurzaming van vervoer leidt tot forse toename elektrisch transport
Om te voldoen aan de nationale klimaatdoelen moet het goederenvervoer het gebruik van fossiele brandstoffen fors terugdringen. Het doel voor 2030 is om ten opzichte van 1990 55% minder CO2 uit te stoten. Elektrificatie van transport over de weg is een van de mogelijkheden om daaraan bij te dragen. Verwacht wordt dat de komende jaren dan ook veel meer elektrische vracht- en bestelauto’s gaan rondrijden. De instelling van zogenoemde zero-emissiezones in het centrum van grotere steden vanaf 2025 is een belangrijke drijfveer voor bedrijven om elektrische voertuigen aan te schaffen. Bij het instellen van een dergelijke zone is het, enkele uitzonderingen daargelaten, niet meer mogelijk om met een fossiel aangedreven vrachtauto of bestelauto deze zone in te rijden. In Overijssel en Gelderland hebben onder andere de steden Arnhem, Deventer, Enschede, Nijmegen en Zwolle plannen voor een zero-emissiezone in het stadscentrum. De toenemende belangstelling voor elektrische voertuigen blijkt ook uit de vele aanvragen voor de subsidie voor aanschaf van elektrische trucks in mei van dit jaar.
Eerste verkenning op vier bedrijventerreinen in Overijssel en Gelderland
Toename van elektrisch vervoer leidt ook tot een grotere behoefte aan laadpalen (laadinfrastructuur) voor logistieke voertuigen. Het opladen van logistieke voertuigen stelt hele andere eisen aan de laadinfrastructuur en de benodigde stroomaansluitingen dan personenvoertuigen. Het realiseren van zwaardere aansluitingen kost tijd en is kostbaar. Vroegtijdig inzicht waar, wanneer en welke laadinfrastructuur nodig is, is dan ook essentieel om de gewenste ontwikkelingen tot stand te brengen. Een verkenning onder vier bedrijventerreinen in Deventer, Duiven, Enschede en Zwolle wijst uit dat het vaststellen van de logistieke laadbehoefte per bedrijventerrein op dit moment nog lastig is. Veel ondernemers zijn afwachtend om nu al stappen te ondernemen voor de inzet van elektrische voertuigen. Oorzaken zijn de op dit moment nog hoge investeringskosten, beschikbaarheid en actieradius van elektrische logistieke voertuigen. Er is nog veel onbekendheid en onzekerheid bij ondernemers. Per bedrijventerrein zijn op dit moment al wel enkele bedrijven – de zogenoemde ‘koplopers’ – met het thema bezig.
Realisatie laadinfrastructuur vraagt om gerichte aanpak per bedrijventerrein
Om de laadinfrastructuur van de toekomst aan te kunnen leggen zijn nu al wel stappen nodig. Dit heeft te maken met de benodigde doorlooptijden voor het realiseren van voldoende capaciteit op het elektriciteitsnetwerk van de bedrijventerreinen. In de verkenning wordt een actieplan gepresenteerd met een aantal stappen om gemeenten te ondersteunen bij het stimuleren van logistieke laadinfrastructuur op de bedrijventerreinen.
Daarnaast werken Overijssel en Gelderland in de regionale aanpak laadinfrastructuur (GO-RAL) met betrokkenheid van de regionale netbeheerders samen aan een regionale bedrijventerreinenaanpak. Aan de hand van zogenoemde ‘plankaarten’ gaan de provincies vanaf september meer inzicht bieden waar en wanneer welke laadinfrastructuur op bedrijventerreinen nodig is. Basis voor deze kaarten zijn de onlangs gepresenteerde prognoses van de landelijke werkgroep logistiek van de Nationale aanpak logistiek (NAL), waaraan Gelderland en Overijssel deelnemen.
Tenslotte kunnen gemeenten en lokale bedrijvenorganisaties binnenkort ook een beroep doen op GO-RAL bij het beantwoorden van technische vragen over laadinfrastructuur voor logistiek. Voor meer informatie over dit onderwerp, neem contact op met Robert Schasfoort, adviseur goederenvervoer en logistiek, R.Schasfoort@overijssel.nl of Marco Vellema, laadconsulent GO-RAL, M.Vellema@Gelderland.nl
Delen op: