Overijssel bereikbaar
Oegema installeert accupakket voor snelladen elektrische trucks
Oegema Transport uit Dedemsvaart heeft een batterijsysteem geïnstalleerd waarmee elektrische vrachtwagens op eigen terrein snel opgeladen kunnen worden. De accu wordt opgeladen door stroom van de eigen zonnepanelen of bij weinig zon vanuit het stroomnet. Tegelijkertijd wordt hij ingezet voor het balanceren van de energiemarkt.
De batterij heeft een capaciteit van 3225 kWh. Het omvormervermogen van de batterij is 1500 kW, dus dit kan de accu omzetten per uur van opslag naar verbruik en omgekeerd. Dat is ruim voldoende om de huidige laadpalen te bedienen. Het huidige DC laadplein ten behoeve van de trucks kan een snellaadvermogen vragen van maximaal 720 kW. Er zijn op die locatie ook nog twee mobiele laders van 50 kW en diverse AC laders. Het systeem is gemaakt door een samenwerking tussen installateur Zonnegilde, batterijproducent iwell, energieleverancier Eneco en laadpalen fabrikant ABB E-mobility.
In de totstandkoming van de laadinstallatie nam Zonnegilde de regie voor haar rekening, inclusief de ontwikkeling en technische realisatie van het project en plaatste de batterij, Iwell brengt met het batterijsysteem en het energiemanagement systeem de verbinding tussen de verschillende energie opwekkers en afnemers. Eneco levert binnen het project de energie en zorgt voor de energiesturing.
Controle over prijs
Gerard de Ruiter, directeur van Zonnegilde: ‘Doordat transportbedrijven met dit systeem zelf de stroom kunnen opwekken, heb je controle over je prijs. Je maakt optimaal gebruik van je eigen zonnepanelen. Bovendien ben je zelfvoorzienend en kun je als transporteur opgewekte zonnestroom terugleveren aan het net en actief worden op de energiebalansmarkt. Daaarmee is geld te verdienen, want gedurende een dag variëren de stroomprijzen en de accu kan gebruikt worden als buffer voor de energieleverancier.’
Met de accu’s kun je opgewekte zonnestroom terugleveren aan het net en actief worden op de energiebalansmarkt. Foto: Zonnegilde
Diverse transporteurs die willen overstappen op een elektrische vloot, worden hierbij geremd omdat ze in een zogenaamd ‘congestiegebied’ zitten. Daardoor is de stroomaansluiting te licht om e-trucks tegelijk te snelladen. Maar ook daarvoor biedt het systeem van Zonnegilde een oplossing, vertelt De Ruiter. De accu wordt namelijk gebruikt als buffer. Bij weinig zon kan de beschikbare capaciteit van de normale stroomaansluiting gebruikt worden om de accu’s weer langzaam op te laden, bijvoorbeeld ’s nachts als de stroom goedkoop is. Vervolgens levert de accu de benodigde output om de trucks te snelladen.
Energiemarkten
Peter van den Berg, directeur AgroEnergy, onderdeel van Eneco, over het geinstalleerde systeem bij Oegema: ‘Voor ons is dit het eerste project waarbij we het energiesysteem met een batterij van een klant daadwerkelijk sturen. Door de energie uit de batterij zowel lokaal in te zetten, als op de verschillende energiemarkten, zorgen we ervoor dat het stroomnet in balans blijft en de businesscase van de installatie interessant wordt. We sturen het batterijsysteem, de laadpalen en zonnepanelen aan en stemmen opwek, opslag en gebruik af op de prijspeilen van de verschillende energiemarkten. Zo blijft het stroomnet in balans en behalen we voor Oegema maximaal rendement.’
Laden op de laadinstallatie van Oegema in Dedemsvaart door andere bedrijven in de regio en consumenten zal vanaf het voorjaar van 2024 ook mogelijk worden. Door de laadinstallatie ook publiek toegankelijk te maken, komt een deel van de investering niet alleen via de eigen transportdiensten terug maar ook via het publieke laden.