Overijssel bereikbaar
Kamermeerderheid wil geen uitstel wetsvoorstel truckheffing
Een meerderheid in de Tweede Kamer neemt geen genoegen met het uitstel van de invoering van de vrachtwagenheffing in 2027 in plaats van 2025. Een motie van D66 en CDA zorgt ervoor dat minister Cora van Nieuwenhuizen het wetsvoorstel voor het einde van het zomerreces naar de Kamer moet sturen.
TLN meldt dat in totaal 12 partijen de motie steunden die D66 en het CDA vorige week indienden. Daarmee is de stemming van grote waarde, zegt Martijn Vonk coördinator Public Affairs bij TLN in een eerste reactie. “Hier hebben we de afgelopen weken hard voor gewerkt. Met 85 stemmen vóór geeft de kamer een belangrijk signaal af. Dus de minister moet hier echt mee aan de slag.”
Druk door zero-emissie zones
De motie was afgelopen week ingediend door de Kamerleden Kiki Hagen (D66) en Jaco Geurts (CDA). Beide benadrukken in de motietekst dat al in het vorige regeerakkoord is afgesproken dat er zo snel mogelijk een vrachtwagenheffing moet komen. Er is volgens Hagen en Geurts haast bij, want al in 2025 worden de zero-emissie zones in zeker 30 steden van kracht. De vrachtwagenheffing vergroot volgens beide Kamerleden de haalbaarheid van deze zones. TLN op zijn beurt heeft meerdere malen aangegeven dat de zogenaamde ‘terugsluis’ van de opbrengsten van de heffing cruciaal is voor de verdere verduurzaming van de sector.
Pijnpunt terugsluis opbrengsten
Tijdens het commissiedebat over de vrachtwagenheffing eerder deze maand bleek dat een van de pijnpunten voor de regering met name ligt in de terugsluis van de opbrengsten van de heffing naar de sector, waar een meningsverschil over bestaat met het ministerie van Financiën. Ook de effecten van de vrachtwagenheffing op de verkeersveiligheid zijn niet goed, heeft de Raad van State eerder al laten weten aan de minister.
250 miljoen euro mislopen
Toen minister Van Nieuwenhuizen twee maanden geleden het uitstel van de vrachtwagenheffing aankondigde, gingen de alarmbellen af bij de branche-organisatie zegt Vonk. “De brief van de minister aan de Tweede Kamer kwam echt als een duveltje uit een doosje. We zijn direct gaan rekenen en kwamen tot de conclusie dat de sector 250 miljoen per jaar zou mislopen als de heffing vertraagd zou worden. Toen gingen alle seinen bij ons op oranje.” Wat volgde was een intensief lobbytraject. “In gesprek met politieke partijen hebben we uitgelegd wat het uitstel betekent voor onze sector, maar ook voor de doelstellingen uit het Klimaatakkoord.”
Minister mag oproep niet negeren
Hoewel de motie door de Tweede Kamer is aangenomen, is de minister niet verplicht om de motie uit te voeren. TLN vindt dat de minister de oproep van de Kamermeerderheid niet mag negeren. Vonk: “Deze stemming is overduidelijk. Zowel links als rechts en progressief als conservatief stemde vóór. Hier kan de Minister niet omheen. Zeker met grote opgaven als de uitvoering van het Klimaatakkoord, moet óók de overheid haar afspraken nakomen. Een snelle invoering van de vrachtwagenheffing met terugsluis van de netto-opbrengsten naar de sector is cruciaal om transport en logistiek in Nederland te innoveren en verduurzamen.”