Overijssel bereikbaar
Gemeenteraad Enschede kiest voor minder en schoner verkeer in de binnenstad
De gemeenteraad heeft op 28 juni besloten tot minder en schoner verkeer in de binnenstad van Enschede. Het toegangsbeleid wordt aangescherpt, waardoor minder auto’s toegang hebben tot het stadserf. Per 1 juli 2025 wordt het stadserf uitstootvrij voor logistiek verkeer en de ambitie is om dit vanaf 1 januari 2030 voor alle verkeer te doen, met maatwerk voor bewoners.
Aangenaam, schoner leefklimaat
Enschede wil een duurzame stad zijn met een aangenaam leefklimaat. Zeker in de binnenstad waar we vele bezoekers ontvangen en waar efficiënte bevoorrading van de winkels en horeca belangrijk is voor de centrumondernemers leidt dat tot overlast. De voertuigen die nodig zijn om activiteiten in de binnenstad plaats te laten vinden, zorgen ook voor luchtvervuiling, geluidsoverlast en verkeersonveiligheid in datzelfde gebied. “Om ervoor te zorgen dat we een aantrekkelijke bestemming voor bezoekers blijven, heeft de raad gekozen voor minder én schoner autoverkeer in de binnenstad”, licht wethouder Jurgen van Houdt toe. “Op deze wijze geeft Enschede op haar manier invulling aan de landelijke opgave van het klimaatakkoord waarin is vastgelegd dat de 40 grootste gemeentes van Nederland hier mee aan de slag gaan. Ik ben blij dat wij als Enschede deze schone maatregelen in onze binnenstad nu stapsgewijs met elkaar gaan nemen.”
Drie stappen
In Enschede doen we dit in 3 stappen.
- We scherpen het toegangsbeleid van het stadserf aan. We kijken daarbij welke voertuigen daar echt moeten zijn en hoe we deze zo min mogelijk kunnen laten rijden tijdens winkeltijden. Daarmee geven we ruimte aan het winkelend publiek en verminderen we de overlast.
- Vanaf 1 mei 2025 is alle bestel- en vrachtverkeer op het stadserf uitstootvrij; het stadserf wordt een Zero-emissiezone voor stadslogistiek. Dit betekent bijvoorbeeld dat bestel- en vrachtwagens zullen gaan rijden op elektriciteit en waterstof of meer gebruik maken van (bak)fietsen en hubs.
- De raad heeft de ambitie uitgesproken om vanaf 1 januari 2030 op het stadserf een Zero-emissiezone in te voeren voor alle verkeer, niet alleen logistiek, met aandacht voor maatwerk voor bewoners.