Overijssel bereikbaar
Een groener Enschede: haalbaar met duurzame goederenhub MSG
Vanaf 1 juli 2025 is de binnenstad van Enschede een zero emissie zone. Dat betekent dat winkels en horeca in dit gebied op een andere manier bevoorraad moeten worden. Dat biedt kansen voor de stadshub: een duurzame goederenhub net buiten het centrum. Als het aan MSG Post en Koeriers ligt, is die hub voor 2025 volledig operationeel.
Een stadshub is een verzamelpunt aan de rand van de stad. Hier worden goederen voor particulieren, winkels en horeca verzameld, waarna ze worden gebundeld. Vanuit de hub worden de goederen emissievrij naar de binnenstad gebracht. Bijvoorbeeld met vrachtfietsen of elektrische busjes. Dat betekent: minder vrachtwagens in het centrum van Enschede en daardoor minder CO2-uitstoot, minder opstoppingen en minder geluidshinder. Voor de transportsector betekent het effectiever laden en lossen, waardoor de toch al schaarse chauffeurs zo efficiënt mogelijk kunnen werken. Kortom: een stadshub heeft veel voordelen.
Sociaal op alle fronten
In de zomer van 2021 bleek al dat er in Enschede kansen liggen voor een dergelijke stadshub. In opdracht van het Enschedese bedrijf MSG Post en Koeriers is er in het najaar van 2021 onderzoek uitgevoerd naar concrete belangstelling van de markt, de mogelijkheden tot samenwerking en de benodigde aanpassingen en investeringen. MSG wil graag dat deze stadshub een succes wordt. Arjan Kleizen, directeur van MSG: “Wij zijn een sociaal bedrijf. 73% van ons personeel heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar sociaal zijn stopt niet bij personeel: het milieu hoort daar ook bij. Dat betekent niet alleen dat we ons wagenpark elektrificeren, maar ook dat we ‘iets’ willen met ál die verschillende vervoersbewegingen in de binnenstad. En daarom hebben we onderzoek laten uitvoeren naar de kansen van een stadshub voor Enschede.”
Waardevol Netwerk
Uit het onderzoek, dat uitgevoerd is door Henk Kleef, blijkt dat er veel kansen liggen op het gebied van stadsdistributie in de Twentse hoofdstad. En ook dat de bereidwilligheid om mee te werken én kennis uit te wisselen groot is. “Henk heeft voor ons heel veel mensen en organisaties gesproken. Ondernemers in Enschede, maar ook met NGS (Netwerk Groene Stadsdistributie) en andere potentiële samenwerkingspartners en klanten in Twente en ver daarbuiten. Hij heeft geweldig voorwerk verricht,” vertelt Arjan.
Het belang van de locatie
Alle seinen staan dus op groen, maar een stadshub oprichten doe je niet zomaar. De locatie is bijvoorbeeld van groot belang: de plek moet dichtbij het centrum liggen en goed bereikbaar zijn voor groot vervoer, het liefst laad- en losperrons hebben en voldoende ruimte hebben voor de tijdelijke opslag van, soms gekoelde of kostbare, goederen. Daarnaast moet de organiserende organisatie voldoen aan wettelijke verplichtingen en verzekeringen. Arjan: “Ons huidige pand is qua locatie perfect, dichtbij de singel. We rijden zo de binnenstad in. Een nadeel is dat er geen laaddocks voor vrachtwagens zijn, maar dat zou in de toekomst opgelost kunnen worden met een verbouwing. We hebben in ieder geval besloten om nu vanuit ons eigen pand te starten.”
Logistieke situatie onhoudbaar
Een stadshub is een extra stap in de huidige supply chain. Dat betekent dat MSG logistieke processen uit zal voeren namens andere partijen. Is Nederland daar al klaar voor? Arjan: “Mijn droom is om de volledige last mile distributie binnen Enschede, Twente misschien wel, uit te voeren. Met een elektrisch wagentje vanuit de hub (per stad, wijk of industrieterrein) een paar keer per dag dezelfde route rijden, waarbij we alle goederen op de juiste plek bezorgen. Vóór corona dacht ik dat ik het nooit mee zou maken, maar het sentiment is veranderd. We zien steeds meer in dat deze logistieke situatie niet houdbaar is: ál die busjes en vrachtwagens in wijken en binnensteden. Over vijf jaar hebben wij het voor elkaar.”
Gewoon beginnen
Hoe nu verder? MSG is alvast begonnen. Arjan: “Ik geloof niet in eerst grote kosten maken en die dan dekkend proberen te krijgen. We zijn met de mensen en middelen die we hebben gewoon begonnen. Met Storeshipper en Bringly bezorgen we vanuit verschillende winkels in de binnenstad. En we rijden fietsroutes voor DHL Express. Daarnaast zijn we in gesprek met verschillende grote distributeurs over de ontsluiting van heel Twente en het mee terugnemen van oud papier vanuit de binnenstad. We draaien een pilot op het Kennispark en zijn ook in andere steden bezig met distributie. Kortom: we zetten de tering naar de nering en zetten steeds een stapje verder.”