Kennis en innovatie
Deze chauffeurs krijgen voorrang bij verkeerslichten in Apeldoorn: ‘Ik zei direct: wij doen mee’
Een betere doorstroming van het verkeer en minder brandstofverbruik. De droom van iedere weggebruiker. Met een app die vrachtwagenchauffeurs in Apeldoorn gaan gebruiken moet dat mogelijk worden. Over een week start de proef met chauffeurs van horecagroothandel Hanos die de app op hun telefoon installeren. „Dit kan een liter diesel per stoplicht schelen.”
Toen Reinder Zuidhof, logistiek directeur van Hanos, gebeld werd of hij wilde meedoen aan een verkeersproef waarbij zijn chauffeurs voorrang krijgen, hoefde hij niet lang na te denken. „Ik zei direct ‘wij doen mee’. Wij focussen al veel op datagestuurd en efficiënt rijden, deze proef sluit daar precies op aan.”about:blankhttps://acdn.adnxs.com/dmp/async_usersync.html
Want dat is precies het probleem met veel verkeerslichten die niet op het vrachtverkeer afgestemd zijn: „Door het constante optrekken en afremmen verbruik je heel veel brandstof produceer je veel CO2-uitstoot. Bovendien belemmert het de doorstroming en gaan chauffeurs er haastig van rijden. Met deze app rijden we duurzamer, sneller, stroomt het verkeer beter door en wordt de weg er in het algemeen veiliger van.”
De verkeersproef is een initiatief van mobiliteitsorganisatie en appontwikkelaar Vialis en de gemeente Apeldoorn. Voordat een chauffeur aan de rit begint, toetst hij de bestemming in het navigatiesysteem in. De navigatie is gekoppeld aan de app ReQuest, die op zijn beurt weer in contact staat met intelligente verkeerslichten in de buurt. Hierdoor is de kans groot dat de chauffeur groen licht heeft als hij dichtbij het verkeerslicht komt. De chauffeur kan zo zonder stoppen of remmen doorrijden.
Deze app wordt pas echt een succes als dit op meerdere plekken en in alle gemeenten wordt uitgerold
Reinder Zuidhof, Directeur logistiek bij Hanos
Vol op de rem
De app moet een paar grote verkeersproblemen tackelen, laat gemeentewoordvoerder Roel van Vemde weten. „Het is een middel voor betere doorstroming van het verkeer. Betere doorstroming leidt tot minder ongelukken. De chauffeurs twijfelen namelijk minder vaak: toch door oranje of vol op de rem trappen? Daarnaast willen we minder vrachtverkeer door woonwijken laten rijden.”
Bart van Pagée van Transport en Logistiek Nederland is blij met de proef. „Een geweldig initiatief. Een optrekkende vrachtauto verbruikt zo een liter diesel per stoplicht. Als je een paar verkeerslichten achter elkaar pech hebt, ben je een paar liter verder. Zo’n systeem als dit is niet alleen financieel gunstig, maar het vermindert ook de uitstoot van CO2 en fijnstof.”
Een perfect instrument voor gemeenten om al het verkeer op de gewenste manier te sturen
Willem Hartman, Directeur software- en productontwikkeling bij Vialis
De proef wordt uitgevoerd op de kruising tussen de Oost Veluweweg en Laan van de Leeuw. Dertig chauffeurs die vanuit de distributiecentra in Apeldoorn werken, krijgen de app op hun telefoon. „Maar”, zo relativeert Zuidhof: „Het is niet zo dat nu de vlag bij ons uit gaat omdat er één kruispunt is in Apeldoorn waar we voorrang krijgen en we sneller bij de snelweg zijn. Eén stoplicht is een druppel op de gloeiende plaat, maar deze app wordt pas echt een succes als dit op meerdere plekken en in alle gemeenten wordt uitgerold.”
Oogsten kan beginnen
Hoewel het voorrangssysteem voor vrachtverkeer in diverse andere plaatsen voorkomt, staat het project nog in de kinderschoenen, zegt Willem Hartman van Vialis. „De afgelopen jaren zijn landelijk 1000 van de 5500 verkeerregelinstallaties vervangen door intelligente verkeerregelinstallaties. Daardoor is er steeds meer mogelijk en kan het oogsten beginnen.”
„Met dit verkeerssysteem snijdt het mes aan meerdere kanten”, vertelt Hartman. „Het is niet alleen bedoeld om vrachtverkeer voorrang te geven bij verkeerslichten, maar het is ook een perfect instrument voor gemeenten om al het verkeer op de gewenste manier te sturen. In de binnenstad kan je bijvoorbeeld een hele andere afweging maken door juist fietsers en voetgangers een voorrangspositie geven.”
Vlotter wegrijden
Dat truckers nu voorrang krijgen op de kruising bij de Hanos, betekent niet dat het overige verkeer langer moet wachten. Hartman: „Het is niet per definitie zo dat als het vrachtverkeer voorrang heeft, andere weggebruikers daar last van hebben. Vrachtwagens rijden trager weg dan het overige verkeer. Als die voorrang hebben, rijdt de rest ook vlotter weg wanneer zij zelf groen licht hebben. Het bevordert de doorstroming van alle weggebruikers.”
Tot nu toe werkt de app dus alleen nog bij kruispunt dat grenst aan de Hanos-distributiecentra. Over drie maanden evalueert de gemeente op de pilot. „Bij een positief resultaat wordt er gekeken of de toepassing op meerdere kruispunten ingezet kan worden.”
Delen op: