Overijssel bereikbaar
Bolletje maakt korte metten met lege kilometers
Bolletje fungeert sinds begin juni als transporteur voor derden. In de buurt van Purmerend haalt de beschuitfabrikant producten op van mkb’ers, om ze vervolgens in de buurt van Almelo af te leveren. “We rijden liever 30 kilometer om, dan 200 kilometer leeg.”
Bij binnenkomst in het expeditiegedeelte van Bolletje in Almelo, komt de geur van speculaaskruiden je tegemoet. Het is eind mei, maar de productie van kruidnoten is al in volle gang. Rick Beld, teamleider logistiek bij Bolletje: “Er is de ongeschreven regel dat kruidnoten vanaf 1 september in de winkel mogen liggen.” Het kruidnotenseizoen betekent drukte voor het logistieke team van Bolletje. Het aantal vrachten verdubbelt, zegt de teamleider, terwijl alsnog niks wordt uitbesteed. “Maar dan zit ik hier ook niet in dit kantoortje, hoor. Die periode hebben we allemaal de neuzen dezelfde kant op staan en sta ik ook in het magazijn.”
Op de locatie in Almelo zijn negen productielijnen aan het werk. Daarnaast zijn er 11.000 palletplaatsen met maximaal twee weken aan voorraad. In principe gaan de rollen beschuit en pakken knäckebröd snel naar de klanten in Nederland en daarbuiten. Het transport in Nederland en een deel van Duitsland verzorgt Bolletje zelf. Hiervoor heeft de fabrikant veertien truck-trailercombinaties in lease, uitgerust in opvallend Bolletje-design.
Te weinig teruglading
Beld begon 7,5 jaar geleden als orderpicker in het magazijn van de beschuitfabrikant. In de jaren die volgden kreeg hij steeds meer verantwoordelijkheden en heeft hij onder meer meegeholpen met de herinrichting van het ERP-systeem. Inmiddels is Beld een jaar geleden aangesteld als teamleider. ‘Om het magazijn en de logistiek de goede kant op te sturen’, zoals hij het zelf noemt. Sindsdien zijn zijn pijlen gericht op transport en op duurzaamheidskwesties. “Je maakt voor jezelf het rekensommetje”, geeft hij aan. “Het bleek dat onze vrachtwagens gemiddeld maar voor 60 tot 65 procent aan teruglading hadden. Dat percentage wil je omhoog krikken.”
Rechtstreeks contact in de keten
Bolletje kwam in contact met Tim Bosman van Cargors. Cargors is twee jaar geleden opgericht om rechtstreekse lijnen te leggen tussen vervoerders en verladers en om onbalans op te lossen. Vervoerders geven via de gateway weer op welke routes nog ruimte is voor vracht van derden. Bosman: “Als verlader krijg je meerdere opties. Je kunt een transporteur kiezen op basis van CO2-uitstoot, kosten of bepaalde sterktes van het transportbedrijf.”
In Tilburg heeft Bolletje al een tijdje een samenwerking waarbij indien mogelijk pallets van een aantal partners worden opgehaald. Samen zijn Beld en Bosman tot het plan gekomen om nog meer Bolletje-routes beter te benutten, waarbij Bolletje zelf de prijs voor de mkb’er bepaalt. Als de ontbijtproducten vanuit Almelo afgeleverd zijn in omgeving Purmerend, rijdt de Bolletje-chauffeur naar een of enkele mkb’ers in die regio, zoals HPI Group, van wie de producten naar omgeving Almelo (Haaksbergen, Oldenzaal) gebracht moeten worden.
Het gaat om vier vaste lijnen die goed bij Bolletje aansluiten, leggen de mannen uit. Bolletje is namelijk een bijzondere klant voor Cargors. “We werken ook veel met spotopdrachten van en voor mkb’ers”, begint Bosman. “Voor Bolletje hebben we een meer strategisch project opgezet.” Alleen een netwerk met vaste adressen zou rendabel zijn voor Bolletje, anders zou het bedrijf per opdracht moeten uitrekenen of het past en dan moet de chauffeur elke keer opnieuw uitzoeken waar hij precies terecht kan. Daarnaast zijn er eisen vanuit de fabrikant. Omdat de vrachtwagens ingezet worden voor levensmiddelen, is het erg belangrijk dat de goederen van externe partijen ook schoon en goed verpakt zijn. “Wij zijn een A-merk. Er mag 0 procent risico zijn op ongedierte, dus we kunnen bijvoorbeeld geen planten gaan vervoeren”, geeft de Bolletje-teamleider aan.
Bolletje: geen zorgen om werktijden en bijkomstigheden
De chauffeur is langer onderweg, de vrachtwagens maken meer kilometers, Bolletje is ineens verantwoordelijk voor vracht van derden, er moet met externen rekening worden gehouden in de planning. Dat blijken geen zaken waar Beld zich zorgen om maakt. “Onze planner is al CMR- en AVC-gecertificeerd, dus er zijn nu geen extra verzekeringen nodig om de goederen op te halen. En wat betreft de extra kilometers: het is altijd beter om 30 kilometer om te rijden dan 200 kilometer leeg. Die lege kilometers leveren ook niks op.” Het belangrijkste voor Beld is dat de beladingsgraad groeit naar 80 à 85 procent. Het is volgens hem niet reëel om een hoger percentage te noemen, omdat er ook nog goed gekeken moet worden naar de Duitse vrachten en de avondleveringen. Toch complimenteert Bosman de teamleider: “Dit is geen greenwashing. Bolletje kijkt verder dan zijn neus lang is.”
Bolletje-vrachtwagens verlengen en verduurzamen
De strategische samenwerking is nog maar net gestart. Voor Beld toch alvast tijd om zich in een volgend project vast te bijten. “We zijn nu aan het kijken naar de vrachtwagens zelf. We onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van elektrisch en waterstof. In eerste instantie verwachten we te verduurzamen door onze wagens te verlengen.”