Overijssel bereikbaar
2,5 miljoen subsidie voor modal shift naar water en spoor
Het kabinet maakt komend jaar 2,5 miljoen euro vrij om goederentransport van de weg te verplaatsen naar spoor- en waterwegen, zo melden demissionair bewindslieden voor infrastructuur minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Logistieke bedrijven kunnen voor maximaal 500.000 euro per project vergoed krijgen. Tot en met 2040 wordt er in totaal 40 miljoen euro beschikbaar gesteld.
Logistieke bedrijven komen voor de regeling in aanmerking als ze kleine of middelgrote ladingen bundelen en via trein of per schip transporteren. Ze moeten hiervoor een concreet voorstel indienen hoe ze hun vracht naar het spoor of water willen verplaatsen.
Aanvraag
Ondernemers die aan de slag willen met een modal shift kunnen vanaf 1 april 2021 een aanvraag indienen, zo laat de Rijksoverheid weten. Daarnaast meldt de Rijksoverheid dat voor ondernemers die hun transport willen verplaatsen naar het water geldt dat ze actief moeten zijn op de route tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, via de regio’s Arnhem-Nijmegen en Venlo. Hiervoor is komend jaar 1,5 miljoen euro beschikbaar.
Voorstellen voor een shift van vrachtwagen naar trein komen door heel Nederland in aanmerking voor de regeling, aldus de Rijksoverheid. De pot voor deze overstap is komend jaar 1 miljoen euro. De Rijksoverheid laat weten dat de aanvragen tot uiterlijk 1 september 2021 kunnen worden ingediend bij uitvoeringsorganisatie Connekt.
Noodzaak
Volgens Van Nieuwenhuizen is het ontlasten van het wegennet ‘geen wens maar noodzaak’, mede vanwege de grootschalige renovatie van wegen en bruggen de komende jaren. Door deze projecten komt er grotere druk op het wegenstelsel te staan. Volgens Rijkswaterstaat worden de komende jaren meer dan 100 bruggen, tunnels, sluizen en viaducten vervangen of gerenoveerd.
Voor de periode 2020-2024 is het de bedoeling dat op de corridors Rotterdam-Venlo en Rotterdam-Arnhem/Nijmegen dagelijks 2.000 containers van de weg ‘geshift’ wordt naar de binnenvaart, wat volgens de Rijksoverheid dagelijks 1.000 vrachtwagens minder op de weg betekent.
Spoor
Niels Maat, assistant operations manager Nederland van spoorgoederenvervoerder Lineas, gaat ‘sowieso een voorstel indienen’. Maat verwacht niet de enige te zijn. Maar volgens hem zijn alle voorstellen gericht op modal shift goed voor de markt en voor het segment spoor.
‘Wij hebben weinig tot geen vaste subsidies meer als we het afzetten tegen collega’s in de binnenvaart die dat wel hebben. We hebben wel dringend dit soort hulpmiddelen als subsidie nodig.’ Maat zegt dat er meerdere projecten lopen waarvoor Lineas een voorstel zou kunnen indienen. Welke dat zijn kan hij niet zeggen.
Volgens Maat is het mooi dat er geïnvesteerd wordt in de spoorbranche, maar 2,5 miljoen euro is volgens hem voor spoorbegrippen ‘niet zo gek veel geld, maar alle kleine beetjes helpen.’ Lineas is begin dit jaar gestart met een treinverbinding voor intermodale ladingen tussen Moerdijk en Antwerpen. Maat is bezig om die trein te vullen met partijen die nog niet zo heel veel met spoor doen. ‘Daar kan deze subsidie zeker bij helpen, omdat de opstart voor zo’n bedrijf meestal toch wel wat geld kost.’
Overstap
Jurgen van der Sloot, beleidsadviseur Evofenedex, zegt dat deze subsidie net het zetje kan geven aan bedrijven die hun CO2-footprint willen verkleinen. ‘Bedrijven waarbij de overstap naar modal shift net niet lukte, kunnen nu dankzij ondersteuning vanuit de overheid misschien wel die stap zetten.’
Volgens Van der Sloot is het een mooie ontwikkeling dat het kabinet kijkt hoe logistiek efficiënter en duurzamer kan en daar bedrijven in ondersteund. Er kan op twee manieren gebruikgemaakt worden van de subsidie. Aan de ene kant is het volgens Van der Sloot mogelijk dat een bedrijf subsidie krijgt dat nu bijvoorbeeld alle vracht met vrachtwagens vervoerd en wil overstappen op spoor of water.
Maar ook bedrijven die al over spoor of water vervoeren, kunnen aanspraak maken op subsidie. ‘Wanneer zo’n bedrijf een nieuwe project opstart waarbij bijvoorbeeld twintig extra klanten via binnenvaart of spoor vervoeren en dit komt financieel niet rond, kan daarvoor ook een projectvoorstel worden ingediend.’ Voor het einde van het jaar wordt bekendgemaakt welke projecten die subsidie ontvangen, aldus Van der Sloot.
Delen op: