Overijssel bereikbaar
Vrachtfiets, bestelbus of vrachtwagen met subsidie?
In 29 steden worden in 2025 zero-emissiezones ingevoerd. Een zero-emissiezone is een gebied waar alleen zakelijke voertuigen mogen rijden die geen schadelijke uitstoot, waaronder CO2 (broeikasgas) of stikstof, produceren. Dit betekent dat alleen elektrische of waterstofvoertuigen zijn toegestaan. De toegang voor (oudere) bestelauto’s en vrachtwagens met verbrandingsmotoren wordt per 1 januari 2025 in fases beperkt. In Overijssel gaan de steden Enschede, Deventer en Zwolle zero-emissiezones invoeren. Om ondernemers daarop voor te bereiden zijn er verschillende subsidies verkrijgbaar. We hebben deze hieronder op een rijtje gezet.
Wacht niet te lang!
Wil je gebruikmaken van subsidies? Zorg dat je goed voorbereid bent om je aanvraag op tijd in te dienen. We hebben de regelingen voor je verzameld, inclusief de subsidiemogelijkheden voor 2024 van de Provincie Overijssel.
Persoonlijke (gratis) adviesgesprekken
Met de komst van zero-emissiezones groeit ook de bezorgdheid bij ondernemers. Het aanschaffen van elektrische bussen of vrachtfietsen is een serieuze investering waar je goed over wilt nadenken. We begrijpen deze zorgen en willen daarom juist ondernemers ondersteunen. Overijssel biedt niet alleen subsidies aan, maar staat ook klaar voor persoonlijke (gratis) adviesgesprekken met onze logistiek makelaar Christa Baas. Samen kunnen we kijken welk type transport het beste past bij jouw bedrijf en hoe we dit kunnen realiseren.
Dus: ben je ondernemer en wil je meer weten over de subsidiemogelijkheden, wil je gratis advies of heb je andere vragen? Neem dan contact op met onze logistiek makelaar Christa Baas (c.baas@overijssel.nl).
Provincie Overijssel heeft de volgende subsidieregelingen voor 2024 opengesteld:
(Klik op de titel voor meer informatie)
1. Subsidieregeling Zero Emissie Vervoer scan (ZEV-scan) »
Als je wilt weten wat de impact is van het overschakelen naar een zero emissie wagenpark, kun je subsidie aanvragen om je wagenpark te analyseren: De Zero Emissie Vervoer Scan. Met deze analyse (scan) krijg je inzage wat de overstap naar elektrische voertuigen betekent voor jouw bedrijf. Je logistieke processen worden beoordeeld en welke (eventuele) technische aanpassingen nodig zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan het installeren van laadpalen, zonnepanelen, accu’s en/of het beoordelen van de benodigde netcapaciteit voor elektriciteit. Ook kan er worden gekeken welke investeringen hiervoor nodig zijn en welke voertuigen het beste passen bij je bedrijf. Dit gaat dan om het beoordelen van de beschikbare opties voor zero emissie vrachtwagens en bestelbussen, maar ook de impact op je bedrijfsprocessen, waaronder het inplannen van tussenstops voor het opladen van vrachtwagens en het naleven van het rijtijdenbesluit.
De analyse richt zich op het verminderen van CO2-uitstoot door te kiezen voor zero-emissie voertuigen. Dit gebeurt door verschillende onderdelen te beoordelen, waaronder de beschikbare netcapaciteit, de mogelijke integratie van zonnepanelen (bestaande of nieuw aan te leggen), de benodigde hoeveelheid laadpalen, de opties voor energieopslag in bijvoorbeeld accu’s. Ook wordt een overzicht van de kosten opgesteld.
De subsidie is bedoeld voor het uitvoeren van een Zero Emissie Vervoer-scan (ZEV-scan) voor het volledige wagenpark of een deel ervan. Deze scan biedt een gedetailleerd inzicht in de operationele, technische en financiële haalbaarheid van zero emissie vrachtvervoer.
2. Subsidieregeling Stimuleren slim en duurzaam goederenvervoer »
Om ondernemers te stimuleren nieuwe, slimme, duurzame oplossingen in goederenvervoer uit te voeren, is de subsidie ‘stimuleren slim en duurzaam goederenvervoer’ beschikbaar gesteld. Deze subsidie is alleen beschikbaar voor bedrijven die aantoonbaar minder vervuilende wegkilometers maken door het implementeren van nieuwe strategieën of logistieke processen.
Maar waar hebben we het dan over? Dat kan eigenlijk van alles zijn. Bijvoorbeeld door het bundelen van goederenstromen met andere partijen, wat resulteert in efficiënter transport en een aantoonbare vermindering van wegkilometers. Maar ook het verkennen van innovatieve oplossingen, zoals het mogelijk inzetten van vrachtfietsen in een pilotprogramma.
Daarnaast wordt de subsidie ook toegekend aan bedrijven die investeren in applicaties of softwarepakketten die hen ondersteunen bij het optimaliseren van hun logistieke processen. Een pilotprogramma om de effectiviteit van dergelijke software te testen kan ook in aanmerking komen voor financiële ondersteuning.
Voor bedrijven die willen experimenteren met nieuwe samenwerkingsverbanden of innovatieve oplossingen, is er een brede subsidiemogelijkheid beschikbaar, variërend tussen de € 5.000 en € 10.000. Dit biedt ruimte voor bedrijven om nieuwe ideeën uit te proberen en te zien hoe ze kunnen bijdragen aan een duurzamere toekomst voor goederenvervoer.
3. Subsidieregeling Stimulering elektrische vrachtfiets »
Efficiënt en milieuvriendelijk goederen vervoeren? Al eens aan een vrachtfiets gedacht? Het is een speciaal ontworpen elektrische fiets, specifiek voor bedrijfsmatig gebruik. Op deze fietsen is een grote bak gemonteerd, ideaal voor het vervoeren van goederen voor jouw bedrijf. Of het nu gaat om pakketjes, schildermateriaal, bloemen of andere bedrijfsmaterialen, deze vrachtfietsen kunnen het allemaal aan. En niet te vergeten, ze zijn volledig elektrisch aangedreven, wat betekent dat je zowel milieuvriendelijk als efficiënt te werk gaat.
Voor het kopen van maximaal twee nieuwe elektrische vrachtfietsen kun je tot maximaal €1500 subsidie aanvragen. Met een elektrische vrachtfiets bedoelen wij: een elektrische fiets voor bedrijfsmatig gebruik met daarop een bak om bedrijfsmatig goederen in te vervoeren of een elektrische fiets met een aanhanger om bedrijfsmatig goederen in te vervoeren. Beide moeten een minimale laadcapaciteit van 150 liter per bak hebben.
Landelijke subsidieregelingen
Ook het Rijk (landelijke regelingen) stelt subsidiegelden beschikbaar. Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (rvo.nl) kunnen de volgende subsidies aangevraagd worden. Het is van belang om je voor te bereiden op het aanvragen van subsidiegelden.
(Klik op de titel voor meer informatie)
4. Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) »
Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks is een subsidie voor ondernemers en non-profitorganisaties die een nieuwe, volledig emissieloze (uitstootvrije) vrachtauto willen kopen of financial-leasen. Het doel is om schone en duurzame vrachtwagens te bevorderen en de luchtkwaliteit te verbeteren door minder schadelijke stoffen uit te stoten.
Bedrijven die hiervoor in aanmerking komen, kunnen financiële steun krijgen bij de aankoop van deze milieuvriendelijke vrachtwagens. Dit helpt bij het verminderen van de kosten en moedigt het gebruik van schone transportoplossingen aan.
Het subsidiebedrag is een percentage van de verkoopprijs. Dat is de prijs van het emissieloze vrachtautochassis. Inclusief af-fabrieksopties zoals die op de overeenkomst staat, exclusief btw.
Startdatum: dinsdag 26 maart 2024 09:00 uur tot einddatum: vrijdag 24 mei 2024 12:00 uur.
Link: Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) (rvo.nl)
5. Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) Aanschaf »
De Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) is een subsidie dat bedoeld is om de aankoop (of financieel leasen) van schoner en emissieloos bouwmaterieel te ondersteunen. Deze subsidie stimuleert de bouwsector om over te stappen op bouwmaterieel dat minder vervuilend is en minder emissies uitstoot, zoals emissieloze (uitstootvrije) bouwwerktuigen, hulpfuncties en bouwvoertuigen.
Startdatum: dinsdag 5 maart 2024 tot einddatum: vrijdag 31 oktober 2024.
Deze regeling is voor:
- bouwbedrijven die in Nederland gevestigd zijn en nieuwe emissieloze bouwmachines aanschaffen voor eigen gebruik;
- bedrijven die nieuwe emissieloze bouwmachines aanschaffen en deze aan andere bedrijven verhuren of leasen.
Link: Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) Aanschaf (rvo.nl)
6. Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) »
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) is een subsidie dat bedoeld is om de transitie naar emissieloze bedrijfsvoertuigen te versnellen. Het doel van SEBA is om bedrijven financieel te ondersteunen bij de aanschaf of lease van nieuwe emissieloze bedrijfsauto’s, zoals elektrische bestelwagens, vrachtwagens of bussen. Door deze regeling worden ondernemers en non-profitorganisaties aangemoedigd om hun wagenpark te verduurzamen en over te stappen op voertuigen die geen schadelijke emissies uitstoten tijdens het rijden. Dit draagt bij aan een schonere lucht, vermindering van CO2-uitstoot en een duurzamere mobiliteit in Nederland.
Dus: bent u ondernemer of heeft u een non-profitorganisatie? En koopt of financial leaset u een nieuwe, volledig uitstootvrije (emissieloze) bedrijfsauto? Vraag de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aan voordat u een definitieve overeenkomst sluit. Bij operational lease kan uw leasemaatschappij SEBA aanvragen.
Maximaal bedrag: € 5.000 per bedrijfsauto
Link: Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) (rvo.nl)
7. Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWiM) »
De Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWiM) is een subsidie gericht op het stimuleren van het gebruik van waterstof als brandstof voor voertuigen. Deze regeling biedt financiële ondersteuning aan projecten die de ontwikkeling, productie, distributie, en/of gebruik van waterstof als brandstof voor voertuigen bevorderen.
Met deze subsidie wordt het mogelijk om tankstations te bouwen en voertuigen op waterstof aan te schaffen. De focus ligt daarbij op zwaar logistiek vervoer. Vrachtwagens en (bestel)auto’s die rijden op waterstof zijn schoon en hebben een grote actieradius. En brengen geen lange laadbeurten met zich mee. Daarom biedt waterstof kansen voor een schoon alternatief naast elektrisch vervoer.
Het doel van SWiM is om de transitie naar schone mobiliteit te versnellen door het stimuleren van waterstoftechnologieën en het vergroten van de beschikbaarheid van waterstofinfrastructuur. Door deze subsidie worden initiatieven ondersteund die bijdragen aan een duurzamere en milieuvriendelijkere mobiliteit in Nederland.
Voor de subsidieregeling wil het kabinet gelden voor ondernemers om de overstap naar waterstof mogelijk te maken. De subsidieregeling is nog niet geopend en naar verwachting wordt deze in de zomer van 2024 opengesteld. De definitieve openstelling wordt later bekendgemaakt. Concrete informatie over hoogtes van de subsidiegelden is nog niet gepubliceerd. Houdt daarom de website van de RVO in de gaten: www.rvo.nl en zoek op term: waterstof of SWiM
8. Milieu Investeringsaftrek (MIA) en of Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) »
De Milieu Investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) zijn beide fiscale regelingen die bedrijven stimuleren om te investeren in milieuvriendelijke technologieën en duurzame bedrijfsmiddelen.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): De MIA is een fiscale regeling waarmee bedrijven belastingvoordeel kunnen krijgen bij investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen die zijn opgenomen in de MIA-regeling. Deze investeringen moeten voldoen aan bepaalde milieucriteria en kunnen variëren van energiezuinige apparatuur tot duurzame transportmiddelen en milieuvriendelijke productieprocessen. Bedrijven kunnen via de MIA-regeling een percentage van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst, waardoor ze minder belasting hoeven te betalen.
- Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil): De Vamil is een fiscale regeling waarmee bedrijven de mogelijkheid hebben om milieuvriendelijke investeringen versneld af te schrijven. Dit betekent dat bedrijven zelf mogen bepalen in welk jaar zij de investeringen afschrijven, wat kan leiden tot een snellere terugverdientijd van de investering. Door de Vamil-regeling kunnen bedrijven hun liquiditeit behouden en hun investeringen in duurzame technologieën sneller terugverdienen.
Beide regelingen, MIA en Vamil, zijn bedoeld om bedrijven aan te moedigen om te investeren in milieuvriendelijke technologieën en dragen bij aan de verduurzaming van de economie en het verminderen van de milieu-impact van bedrijfsactiviteiten.
Voordat u in een nieuw bedrijfsmiddel investeert en alvast gaat aanschaffen, check eerst of deze op de Milieulijst, zie Milieulijst MIA\Vamil (rvo.nl), staat. Deze lijst wordt namelijk ieder jaar aangepast.
Voorwaarde is dat u uw aankoop binnen 3 maanden aanmeldt bij RVO.
9. Private en Publieke Logistieke laadinfrastructuur »
Private en publieke logistieke laadinfrastructuur verwijst naar de beschikbare oplaadfaciliteiten voor elektrische voertuigen die gebruikt worden voor logistieke doeleinden, zoals vrachtwagens, bestelwagens en andere bedrijfsvoertuigen.
- Private laadinfrastructuur: Dit zijn oplaadpunten die eigendom zijn van particuliere bedrijven of organisaties. Deze laadpunten zijn vaak geïnstalleerd op privéterreinen, zoals bedrijventerreinen, distributiecentra, of parkeerfaciliteiten van bedrijven. Ze worden gebruikt voor het opladen van voertuigen die behoren tot het wagenpark van het bedrijf. Het beheer en de kosten van deze laadpunten liggen in handen van het bedrijf zelf.
- Publieke laadinfrastructuur: Dit zijn oplaadpunten die toegankelijk zijn voor het publiek en vaak langs de openbare weg of op openbare parkeerplaatsen te vinden zijn. Ze zijn bedoeld voor algemeen gebruik door iedereen die een elektrisch voertuig heeft en behoefte heeft aan opladen. Publieke laadpunten worden beheerd door verschillende partijen, zoals gemeenten, energiebedrijven, laadpaalexploitanten of commerciële exploitanten.
De beschikbaarheid en het gebruik van zowel private als publieke logistieke laadinfrastructuur zijn essentieel voor de groei van elektrisch vrachtvervoer en andere logistieke toepassingen. Het zorgt ervoor dat bedrijven hun elektrische voertuigen kunnen opladen tijdens hun logistieke activiteiten, waardoor de transitie naar een duurzamere transportsector wordt bevorderd.
Volgens het ministerie is een dekkend netwerk van publieke logistieke snellaadlocaties een belangrijke stap om de overstap naar elektrisch vervoer voor bedrijven makkelijker te maken. Met meer laadlocaties is er vanuit bedrijven het vertrouwen dat vrachtwagens onderweg kunnen (snel)laden wanneer dat nodig is. Hoe meer bedrijven overstappen op elektrisch vervoer, hoe sneller we Nederland volledig emissieloos kunnen maken.Naar verwachting gaat in de loop van 2024 een regeling open voor het aanvragen van subsidie voor de aanleg van logistieke laadinfrastructuur bij bedrijven op eigen terrein, maar ook voor publiek.
Houdt ook hiervoor de website van RVO: www.rvo.nl in de gaten.
Nog vragen? Neem dan contact op met logistiek makelaar Christa Baas
Ben je ondernemer en wil je meer weten over de subsidiemogelijkheden, wil je gratis (!) advies of heb je andere vragen? Neem dan contact op met onze logistiek makelaar Christa Baas (c.baas@overijssel.nl).