Overijssel bereikbaar
Uitvoering Meerjarenprogramma Vrachtwagenparkeren leidt tot resultaat
Al jaren bestaat er in Overijssel een tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen. Dit tekort leidt tot hinderlijke situaties, overlast en verkeersonveiligheid. De problemen concentreren zich langs de snelwegen en op diverse bedrijventerreinen in de provincie. Sinds 2020 wordt daarom in Overijssel het meerjarenprogramma vrachtwagenparkeren uitgevoerd.
Het doel van dit programma is om met een totaalpakket aan maatregelen een netwerk van veilige parkeerplaatsen voor vrachtwagens te realiseren. Met betrokkenheid van diverse partners zoals gemeenten, koepelorganisaties van het bedrijfsleven, parkmanagers, politie en Rijkswaterstaat zijn de afgelopen jaren tal van activiteiten uitgevoerd.
Veel van de activiteiten van het meerjarenprogramma zijn inmiddels uitgevoerd en hebben tot resultaat geleid. Het college van Gedeputeerde Staten heeft daarom op 4 juli 2023 besloten om het meerjarenprogramma af te sluiten. Daarnaast heeft het college na bestuurlijk overleg met de Overijsselse gemeenten besloten om een aantal activiteiten voort te zetten omdat nog niet alle activiteiten zijn afgerond.
Problematiek is weerbarstig
De problematiek wat betreft het verminderen van de overlast door ‘wild’ geparkeerde vrachtauto’s en realisatie van additionele vrachtautoparkeerplaatsen is weerbarstig. Het gebrek aan ruimte, hoge grondprijzen, het ontbreken van eenduidige regelgeving op verzorgingsplaatsen en tekortschietende capaciteit wat betreft toezicht en handhaving zijn de belangrijke belemmeringen voor het verminderen van deze problematiek.
Exploitatie van nieuwe truckparkings is alleen mogelijk indien de grondprijs niet te hoog is, zoals blijkt uit recent onderzoek in opdracht van OostNL. De uitgevoerde analyse wijst uit dat de problemen in Overijssel zich hoofdzakelijk voordoen op de verzorgingsplaatsen langs de snelwegen. Deze worden veelvuldig gebruikt voor ‘lang’ (in de avond en nachten) parkeren van vrachtauto’s. De parkeercapaciteit op de verzorgingsplaatsen schiet in de avond en nachtelijke uren, zowel op weekdagen als in het weekend tekort. Ook op andere locaties (m.n. specifieke bedrijventerreinen) die daarvoor minder geschikt zijn vanwege het ontbreken van voorzieningen wordt in avond en nachten geparkeerd door vrachtwagenchauffeurs.
Handhavende instanties geven regelmatig aan hier niet tegen op te treden vanwege het gebrek aan beveiligde truckparkings met benodigde faciliteiten. De situatie wat betreft toezicht en handhaving is bovendien complex. De bevoegdheden zijn versnipperd over gemeenten, Rijkswaterstaat, politie en ILT. Een gebrek aan handhavingscapaciteit wordt door alle handhavingsinstanties genoemd als dilemma bij deze problematiek.
Gekozen aanpak leidt tot resultaat
Niet alle uitgevoerde activiteiten hebben tot concrete resultaten geleid. Desondanks werpt de aanpak zoals gekozen in het meerjarenprogramma wel zijn vruchten af. Zo is besloten tot upgrading van de Truckparking Deventer. Met bijdragen van de gemeente Deventer, Rijkswaterstaat en de provincie zullen de voorzieningen hier worden verbeterd door o.a. aanbrengen omheining, bouw verblijfsruimte chauffeur, camerasysteem, aanpassen inrit.
De exploitatie is inmiddels overgedragen aan een private partij. De benutting (40%) zal daarbij naar verwachting fors beter zijn en binnen enkele jaren stijgen naar de maximale aanwezige capaciteit. In totaal gaat het om een capaciteit van ca. 100 vrachtwagens. Nabij de corridor A28 is door lokale initiatieven recent ook uitbreiding gerealiseerd op bedrijventerrein Voorst nabij Scania met ca 40 parkeerplaatsen. Het betreft een tijdelijke voorziening. In Deurningen/Hengelo wordt een Truckparking mede door inzet van de provincie binnen afzienbare tijd uitgebreid met ca 40 parkeerplaatsen. Hier worden ook voorzieningen gerealiseerd voor het opladen van trucks en tanken van alternatieve energiedragers.
Tenslotte heeft het programma er mede toe geleid dat het thema op de agenda is gekomen bij diverse gemeenten in Overijssel die inmiddels werken aan vermindering van de parkeerproblematiek in de eigen gemeente.
Aantal activiteiten krijgen een vervolg
In overleg met stakeholders en bestuurders is besloten tot een aantal vervolgactiviteiten. Zo wordt er met partners verder gewerkt aan het realiseren van parkeercapaciteit in de corridor A28. Gemeenten die lokale initiatieven ontplooien voor uitbreiding van parkeercapaciteit worden ondersteund. GS voeren jaarlijks in samenwerking met stakeholders een monitoring uit naar de situatie van het vrachtwagenparkeren in Overijssel.
Daarnaast blijft de provincie in overleg met het rijk en overige provincies om de kansen die het landelijk beleid biedt voor het verbeteren van de parkeersituatie voor truckers te benutten. Tenslotte zet de provincie in op de kansen die de elektrificatie van het vrachtwagenpark en het opladen en aanbieden van schonere brandstoffen en hernieuwbare energiedragers van vrachtwagens biedt voor het parkeren van vrachtwagens.
Delen op: