Kennis en innovatie
Nieuwe Deventer containerterminal vertraagd door stikstofcrisis: ‘Vergunning duurde langer’
Deventer als containerhaven? Binnen een jaar is het waarschijnlijk zover. Alles staat in de startblokken om een terminal van 7500 vierkante meter te bouwen. Eigenlijk hadden twee jaar geleden al de eerste schepen de haven moeten invaren, maar stikstofproblematiek heeft roet in het eten gegooid.
De nieuwe containerterminal bij de IJssel kan het aantal vrachtwagens op de weg met honderden per week omlaag halen. Containers komen nu aan in de zeehavens van Rotterdam of Antwerpen en worden vervolgens één voor één met vrachtwagens verspreid door het land. De zogeheten overslaghaven aan de Westfalenstraat in Deventer komt daar deels voor in de plaats. Lokaal worden de containers nog altijd met vrachtwagens vervoerd.
In het project werkt de gemeente samen met Vos Transport – bekend van de grote rode vrachtwagens – en BCTN. Het Nijmeegse bedrijf beheert meerdere binnenhavens in de Benelux. Plan was om in 2020 een draaiende haven te hebben. Maar twee jaar later is de containerterminal in Deventer nog niet in gebruik.
Regels aangepast
Voornaamste reden voor de flinke vertraging is de stikstofproblematiek. ,,Die heeft ervoor gezorgd dat de vergunning langer heeft geduurd dan normaal. De regels zijn vanwege de stikstofproblematiek aangepast. Hierdoor kon niet zomaar even een vergunning afgeven worden. Maar uiteindelijk leidt de aanwezigheid van zo’n terminal tot een reductie van de stikstofuitstoot’’, laat Max Menheere van Vos Transport weten.
Die vergunning is er inmiddels wel, bevestigt gemeentewoordvoerder Maarten-Jan Stuurman. De aanbesteding kan nu beginnen. De terminal van 7500 vierkante meter in de vijfde havenarm, waar voorheen de milieustraat van afvalbedrijf Circulus zat, moet eind dit jaar in gebruik zijn.
Drie boten
,,Er zullen circa drie boten per week aanmeren en in de toekomst hopelijk één per dag’’, laat Menheere weten. ,,We verwachten op termijn circa 20.000 containers per jaar te gaan vervoeren.’’