Overijssel bereikbaar
Invoering vrachtwagenheffing miljoenen euro’s hoger dan verwacht
De invoeringskosten van de vrachtwagenheffing komen uit op 400 miljoen euro. Dat is 200 miljoen euro meer dan eerder was begroot. In de loop van 2026 moet de omstreden heffing worden ingevoerd. Het gemiddelde tarief, zo stelt het kabinet voor, moet komen te liggen op rond de 15 cent per kilometer.
Dat staat in het wetsvoorstel voor de vrachtwagenheffing dat demissionair minister Barbara Visser (Infrastructuur en Waterstaat) woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het tarief van 15 cent per kilometer is overeenkomstig met eerdere plannen van het kabinet.
Heffing op snel- en regionale wegen
Het wetsvoorstel, dat diverse keren is uitgesteld, regelt dat vrachtwagens een heffing per gereden kilometer betalen op de snelwegen en een aantal lokale en regionale wegen. De heffing op lokale en regionale wegen is bedoeld om uitwijkend vrachtverkeer tegen te gaan.
Heffing kan in 2026 van kracht zijn
De heffing kan ongeveer vier jaar na aanname van het wetsvoorstel door het parlement worden ingevoerd, waarbij het gemiddelde tarief per kilometer ongeveer 15 cent zal bedragen. De Nederlandse vrachtwagenheffing sluit aan bij de systemen van vrachtwagenheffing in Duitsland en België.
Eurovignet verdwijnt
Met de invoering van een vrachtwagenheffing, waar de afgelopen tijd veel om te doen is geweest, verdwijnt in Nederland de belasting zware motorvoertuigen (het Eurovignet) en wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot ongeveer het Europese minimum verlaagd.
Verduurzaming sector
De netto-opbrengst van de heffing gaat naar verduurzaming en innovatie van de transportsector. Deze maatregelen richten zich op elektrisch aangedreven vrachtwagens, het gebruik van hernieuwbare brandstoffen, vermindering van het aantal vervoerskilometers.
Netto-opbrengst 250 miljoen euro
Minister Visser heeft hierover afspraken gemaakt met Evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de stichting VERN. De netto-opbrengst van de heffing zal op het moment van invoering naar verwachting ongeveer 250 miljoen euro per jaar bedragen.
‘Kosten invoering te optimistisch’
Voor de invoeringskosten van de vrachtwagenheffing was uitgegaan van eenmalige kostenpost van circa 200 miljoen euro. De jaarlijkse exploitatiekosten werden geraamd op tussen de 100 tot 125 miljoen euro. Dat bedrag, zo schrijft de minister aan de kamer, was te optimistisch: “In de afgelopen periode is de kostenraming verder uitgewerkt op basis van onder andere uitvoeringstoetsen en marktverkenningen. Dat heeft tot het inzicht geleid dat de inschatting van de destijds gevalideerde eenmalige invoeringskosten te optimistisch is geweest. De huidige raming laat zien dat deze fors hoger zullen zijn: de verwachte invoeringskosten zijn op basis van de huidige raming gestegen tot circa 400 miljoen euro.”
TLN: ‘zorgen over inningsysteem’
TLN zegt in een eerste reactie blij te zijn dat het demissionaire kabinet gehoor heeft gegeven aan de wens van de Tweede Kamer om het wetsvoorstel naar het parlement te sturen. Wel zijn er zorgen bij de organisatie over met name het feit dat de eenmalige invoeringskosten significant hoger gaan uitvallen. “Daarnaast is het de vraag of de kosten van de inningsysteem goed beheersbaar zijn. Ook wil de overheid gecompenseerd worden voor het verlies aan accijnsinkomsten vanwege een verwachte lichte daling van het aantal gereden kilometers. Dit zou betekenen dat de netto-opbrengsten lager uitvallen dan verwacht, wat ten koste gaat van de terugsluis.” Volgens TLN dreigt daardoor de verduurzaming van de sector onnodig vertraging op te lopen. “En dat is onacceptabel”, aldus de organisatie die binnenkort ook met de minister nadere afspraken wil maken over de besteding van de terugsluis.