Grote behoefte aan veilige Truckparkings in Overijssel
De behoefte aan veilige en beveiligde Truckparkings blijft ook in de periode tot 2030 groot. Dat blijkt uit onderzoek dat gedaan is door de samenwerkende partners van het meerjarenprogramma Vrachtwagenparkeren Overijssel. Onder regie van de provincie Overijssel hebben gemeenten, Evofenedex en TLN, parkmanagers, politie, en Rijkswaterstaat het afgelopen jaar de parkeerproblematiek van vrachtwagens en mogelijke oplossingen in beeld gebracht. In een kennissessie op 1 september 2021 bespraken de partners de uitkomsten van de analyse en de vervolgstappen om te komen tot een succesvolle aanpak van de parkeerproblematiek.
In Overijssel is op specifieke bedrijventerreinen en op verzorgingsplaatsen langs rijkswegen A1 en A28 voor chauffeurs een tekort aan legale parkeerplaatsen. Hierdoor hebben chauffeurs moeite om aan de rij- en rusttijden wetgeving te kunnen voldoen en een mindere nachtrust door parkeren op onveilige of lawaaiige plekken. Daarnaast ontstaan overlast en (verkeers-)onveilige situaties door parkerende truckers. Vooral in de avond en nacht zijn de verzorgingsplaatsen langs de snelwegen A1 en A28 overvol en wordt er buiten de parkeervakken of op de vluchtstrook geparkeerd. Op verzorgingsplaatsen wordt in de avond en nacht vaak langer dan acht uur geparkeerd, terwijl deze verzorgingsplaatsen in de visie van het ministerie van I&W uitsluitend zijn bedoeld voor pauzes en rustperiodes van korte duur.
Uit de inventarisatie blijkt dat op de corridors A28 als A1 samen vele honderden parkeerplaatsen extra nodig zullen zijn. Dit komt vooral door de verwachte toename van het vrachtverkeer van, naar en door de provincie Overijssel, maar ook door de huidige tekorten.
Belangrijke voorwaarde is de parkeerregelgeving aan te passen en te gaan handhaven op het parkeren op ongewenste locaties om extra private beveiligde truckparkings exploitabel te maken. Deze private truckparkings vereisen een voorzieningenniveau dat voldoet aan de behoefte van de chauffeurs en strategische ligging op gemakkelijk bereikbare locaties. Kortom locaties waar vaak forse investeringen voor nodig zijn.
Naast de corridorgerichte aanpak zijn maatregelen nodig op specifieke bedrijventerreinen waar nu problemen worden ervaren. De problematiek spitst zich hier niet zo zeer toe op het ‘transito’ vrachtverkeer maar meer op verkeer dat lange tijd staat te wachten om te kunnen laden of lossen. Enkele gemeenten hebben al maatregelen genomen om overlast te verminderen zoals uitbreiding van parkeerplaatsen en het aanbrengen van sanitaire voorzieningen in combinatie met parkeerverboden op andere plekken. Betrokkenheid van lokale bedrijven is van groot belang bij het nemen van deze maatregelen.
De volgende stap in het meerjarenprogramma is het uitwerken van de strategische acties door de samenwerkingspartners. Voldoende commitment en bijbehorende middelen bij alle partijen zijn daarbij belangrijke voorwaarden om van deze aanpak een succes te maken.
Vragen of opmerkingen over dit onderwerp? Neem contact op met Robert Schasfoort, r.schasfoort@overijssel.nl.
Delen op: