Overijssel bereikbaar
Onderzoek naar impact droogte en laag water op de binnenvaart in Oost Nederland
De afgelopen jaren zien we dat het klimaat veranderd en is de verwachting dat we in de toekomst steeds vaker te maken krijgen met langere droogteperiodes in Nederland. Ook dit jaar hebben we al weer een langere tijd een droogteperiode gehad. Oost-Nederland wil in de toekomst in geval van nieuwe droogteperiodes beter voorbereid zijn.
Naar aanleiding van de droogte en het laagwater van 2018 is er vanuit het netwerk Port of Logistics Overijssel (POLO) het initiatief opgepakt om gezamenlijk onderzoek uit te voeren naar de impact van het laagwater op de binnenvaart en het watergebonden bedrijfsleven in Oost-Nederland.
Het onderzoek is tot stand gekomen in samenspraak met een brede vertegenwoordiging uit het publieke en private domein in Oost-Nederland en werd begeleid door een begeleidingscommissie. De begeleidingscommissie bestond uit vertegenwoordigers van Port of Twente (Logistic Association), provincie Overijssel, provincie Gelderland en Rijkswaterstaat Oost-Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd door Twynstra Gudde.
Resultaten
Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat het laagwater impact heeft gehad in Oost-Nederland, voor zowel het publieke als private domein. Het stelde partijen in de logistieke keten voor nog niet eerder voorgekomen beperkingen in alle vormen van transport. De beheerders van de regionale en nationale watersystemen hebben de marges op moeten zoeken van watertoevoer en vaarweggebruik.
Twijstra Gudden heeft in het onderzoek een aanzet gedaan voor vier handelingsperspectieven, voor zowel publieke als private partijen. In elk handelingsperspectief wordt een verzameling aan maatregelen beschreven die ingezet kan worden door publieke en private partijen bij extreem laagwater en ter voorbereiding op extreem laagwater om de economische schade en/of negatieve impact op de continuïteit van de bedrijfsvoering zoveel mogelijk te beperken.
Het gaat om de volgende vier handelingsperspectieven:
- Het robuuster maken van de logistieke keten.
- Het verbeteren van faciliteiten op vaarwegen bij grote drukte.
- Het netwerk versterken.
- Onderzoek naar ingrijpen in het riviersysteem.
In Oost-Nederland zijn meerdere programma’s en opgaven, die een relatie hebben met de binnenvaart. Gezamenlijk moeten we alert zijn en zorgdragen voor een goede agendering en aandacht voor de aangeboden handelingsperspectieven. De komende periode gaan we dit met elkaar verder oppakken en uitwerken en de belangen voor de binnenvaart borgen. In geval van een droogteperiode gaat het natuurlijk niet alleen om het belang van de binnenvaart, maar worden ook andere belangen afgewogen, zoals het behoud van de waterkwaliteit, grondwaterpeil, belangen voor de landbouw, etc.
Meer informatie
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Arno Timmerhuis, beleidsadviseur mobiliteit.
Delen op: