Overijssel bereikbaar
Overijssel bereikbaar over de weg
Vrijwel alle bedrijventerreinen in de provincie liggen op korte afstand van snelwegen of het provinciale wegennet en zijn daardoor prima bereikbaar. Om de bereikbaarheid over de weg verder te verbeteren zetten Overijssel, haar regio’s en ondernemers zich ook in voor het opwaarderen van een aantal snelwegen en provinciale wegen, de A1, de A28 en de N35. Daarnaast werkt de provincie Overijssel samen met andere provincies en de Duitse deelstaat Noordrijn – Westfalen samen aan de verbetering van grensoverschrijdende fysieke en digitale verbindingen en knooppunten voor het wegverkeer. Ook is Overijssel aangesloten bij het landelijke traject Talking Logistics, dat erop gericht is om via de digitale uitwisseling van verkeersinformatie en aansturing van ‘slimme’ verkeerslichten, de verkeersdoorstroming, duurzaamheid en verkeersveiligheid, ook voor het vrachtvervoer, te verbeteren.
Uiteraard zetten ook de Overijsselse logistieke ondernemers zich in voor efficiënte logistiek en goederenvervoer over de weg. Een hogere efficiency leidt immers tot minder kilometers, minder kosten en meer duurzaamheid. Ook de EURO 6 norm, die in 2013 is vastgesteld, en die fabrikanten verplicht om schonere vrachtwagens te produceren, heeft tot minder uitstoot en meer duurzaamheid geleid. Verschillende ondernemers zijn deels overgeschakeld naar schonere en stillere LNG vrachtwagens. Maar dit alles is nog niet genoeg.
Nederland zet in het kader van het Klimaatakkoord in op CO2-reductie en Zero Emissie Stadslogistiek (Green Deal ZES). Dit is een complexe transitie, die veel verschillende stakeholders, zowel ondernemers als overheden, aangaat. Daarom heeft de provincie samen met de logistieke ondernemers en gemeentes, de regierol opgepakt. De provincie zet logistiek makelaars in, die gemeentes ondersteunen bij de opstart en uitrol van Green Deal ZES. Ook is de provincie aangesloten bij het landelijk traject Clean Energy Hubs, om de introductie van schonere en duurzame brandstoffen en vervoersmiddelen voor het zwaardere vrachtverkeer in goede banen te leiden. Ondertussen is het Rijk ook bezig om een Vrachtwagenheffing te introduceren op en rond snelwegen. In POLO-verband hebben ondernemers en gemeentes in samenwerking met EVO Fenedex en TLN meegedacht over de wijze waarop dit het beste kan. En tenslotte heeft Overijssel samen met de gemeentes en ondernemers een visie gemaakt op vrachtwagen parkeer- / verzorgingsplaatsen in de provincie, zowel voor transito- als bestemmingsverkeer. Ten slotte is ook de bereikbaarheid van bedrijventerreinen voor logistieke werknemers een belangrijk punt. Deze medewerkers werken vaak buiten reguliere werktijden en niet alle bedrijventerreinen en -parken zijn gemakkelijk bereikbaar voor OV. Daardoor kan een anatal potentiële medewerkers zonder eigen vervoer daar soms niet werken. Daarom werkt het Parkmanagement en vertegenwoordigers van bedrijventerreinen samen met de provincie, mobiliteitsmakelaars en ondernemers, om de duurzame bereikbaarheid voor personeel zonder eigen vervoer te verbeteren.
Meedenken of -doen?
Als logistieke ondernemer, gemeente, onderwijs of kennisinstelling kunt u op de hoogte blijven van ontwikkelingen en actief meedenken en doen. Schrijf u in voor de Nieuwsbrief. Bij specifieke vragen of suggesties kunt u contact opnemen met het programmamanagement.
Lees verder
- Multimodale bereikbaarheid logistieke hotspots
- Koers Goederen – Stimuleren van duurzaam goederenvervoer
- INO Overijssel
- Clean Energy Hubs
- Talking Logistics
- Vrachtwagenheffing
- Logistiek Makelaars
- Werkgeversaanpak Mobiliteit Regio Zwolle
- Twente mobiel
- Visie Vrachtwagen parkeren
Partners
Provincie | Regio’s | Port of Zwolle | Port of Twente | Port of Deventer | Rijkswaterstaat | EVO-Fenedex | TLN | Gemeentes | POLO-netwerk | HBO Windesheim | Logistiek Makelaars | Parkmanagement
Delen op: