Overijssel bereikbaar
Tielbeke bestelt nog eens tien hybride trucks
Tielbeke Logistiek heeft nog maar net zijn eerste vijftien Scania HEV’s ontvangen, of het bedrijf bestelt al weer tien nieuwe. De hybride trucks worden ingezet voor de dagelijkse stadslogistiek.
De meeste hybride trucks van Scania worden ingezet bij de bevoorrading van supermarkten van Albert Heijn in de drukke stadscentra. Met name in het noorden en oosten van het land zijn de vijftien HEV’s te zien. Adwin Verhoeks, algemeen directeur van Tielbeke, geeft aan dat de hybride voertuigen letterlijk de best of both worlds bieden. “Onze chauffeurs worden nu op een natuurlijke manier meegenomen in onze elektrificering zonder de stress van de elektrische actieradius”, aldus Verhoeks.
Vijftien hybride trucks afgeleverd
De eerste van in totaal zestien hybride trucks is medio oktober in gebruik genomen door Tielbeke. Inmiddels zijn alle vijftien bestelde HEV’s afgeleverd. Het wachten is nog op de Scania plug-in hybrid (PHEV). Die komt in januari. En er zullen dus nog extra hybride trucks volgen. De logistiek dienstverlener met Lemelerveld als thuisbasis, heeft er nog eens tien besteld. Verhoeks: “De tien extra hybride Scania’s zijn voor de bevoorrading van ‘een grote landelijke retailer’ waarmee we nog in gesprek zijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat we dat snel kunnen afronden.”
‘Chauffeurs positief’
Vanuit de chauffeurs krijgt Verhoeks naar eigen zeggen positieve feedback voor wat betreft het rijden met de nieuwe voertuigen. “De chauffeurs zijn er trots op om bij een Albert Heijn-supermarkt volledig stil en zonder ronkende motor te manoeuvreren. Zij krijgen leuke reacties van omwonenden en voorbijgangers, dat helpt ons natuurlijk ook bij de acceptatie van de elektrificering.” De chauffeurs raken volgens Verhoeks steeds meer bedreven in het genereren van energie door slim af te remmen. Training en een aangepaste rijstijl zijn daarvoor nodig. Verder waardeert Verhoeks het geofencing-systeem ‘Scania Zone’. Dankzij dit systeem is per truck in te stellen waar deze elektrisch moet rijden. Ook is er voor het eigen terrein een maximumsnelheid ingesteld via dat systeem. “Op deze manier wordt naleving van milieu- en zero-emissie-zones makkelijker in te stellen.”
‘Hybride truck helpt voor stap naar volledig elektrisch’
Hier en daar is er aan het begin nog wel scepsis onder de chauffeurs over vol-elektrisch rijden, zegt de algemeen directeur. Toch zouden ook de kritische chauffeurs niet terug meer terug willen, als ze de truck met elektrische aandrijflijn eenmaal hebben geprobeerd. “Het koppel is natuurlijk fenomenaal en dankzij de hybride aandrijflijn hebben de chauffeurs geen stress over het rijbereik voordat ze weer moeten laden. Deze stap gaat ons zeker helpen wanneer we straks doorschakelen naar volledige batterij-elektrische trucks. Die komen er onvermijdelijk aan.”
Tielbekes wagenpark
Het wagenpark van Tielbeke bestaat uit ruim 250 wagens. In 2018 nam de logistiek dienstverlener de 500e Scania-truck in gebruik.
Delen op: