Overijssel bereikbaar
Subsidie zero-emissie trucks definitief: 13,5 miljoen euro beschikbaar
Wegvervoerders kunnen vanaf 9 mei subsidie krijgen bij aanschaf van een schone vrachtwagen die elektrisch of op waterstof rijdt. Op dit moment is de subsidiepot gevuld met in totaal ruim 40 miljoen euro, waarvan dit jaar 13,5 miljoen euro beschikbaar komt.
De hoogte van de subsidie hangt af van het soort vrachtwagen en de grootte van het bedrijf. Grote bedrijven kunnen in totaal (subsidie en belastingvoordeel) tot 40 procent van de meerkosten ten opzichte van een dieselvrachtwagen vergoed krijgen.
Tegemoetkoming MKB
Verantwoordelijk staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat wil daarnaast MKB’ers een beetje extra tegemoet komen. Voor de kleinste bedrijven, met minder dan 10 werknemers, loopt de subsidie op tot 60 procent.
Meerkosten aanschaf
Het gaat dan om de meerkosten bij aanschaf, die liggen voor elektrische vrachtwagens hoger dan voor dieselvrachtwagens. Elektrische vrachtwagens zijn wel goedkoper in gebruik en onderhoud.
Subsidie na 2024
De subsidieregeling, Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET), loopt tot begin 2027. Momenteel is er tot 2024 ruim 40 miljoen euro aan subsidie beschikbaar, die tot en met 2024 beschikbaar komt. Van dit bedrag komt dit jaar 13,5 miljoen euro beschikbaar. Het kabinet werkt momenteel aan de vormgeving van het budget na 2024, in lijn met de wens vanuit de Tweede Kamer en de sector.
Belangrijke bron luchtvervuiling
Steeds meer wegvervoerders investeren in uitstootvrije (zware) voertuigen om de goederen van de ene naar de andere plaats te brengen. Dat is belangrijk, zo stelt de Rijksoverheid, want het zwaar vervoer is een belangrijke bron van luchtvervuiling. Zwaar verkeer zorgt voor ruim een derde van CO2-uitstoot en 70 procent van de stikstofuitstoot van het al wegverkeer wereldwijd. En produceert veel schadelijke gassen die mensen direct inademen, zoals fijnstof.