Overijssel bereikbaar
POLO organiseert inspirerende bijeenkomst over multimodaal vervoer
Lading vervoeren over water in plaats van over de weg? Voor veel ondernemers voelt dit als een onhaalbaar, ingewikkeld en tijdrovend alternatief. Tijdens de goedbezochte bijeenkomst ‘STAP IN en combineer weg, water en spoor in Overijssel’ namen reeds ingestapte ondernemers en andere experts deze vooroordelen weg. Met name de binnenvaart is in Overijssel een duurzaam, voordelig en betrouwbaar alternatief voor de vrachtwagen.
Gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel legde in de openingsvideo het belang uit van intermodaal vervoer. Een van de belangrijkste thema’s in het meerjarenprogramma Logistiek en Goederenvervoer van de provincie is verduurzaming. En dat betekent dat ondernemers in de provincie aan de slag moeten om hun CO2-uitstoot te verlagen, bijvoorbeeld door hun transport onder de loep te nemen. Vervoer via de binnenvaart en het spoor zijn een goed alternatief voor wegtransport. Overijssel kent namelijk een uitgebreid netwerk van waterwegen, havens en containerterminals en heeft een goede verbinding met spoorterminal Coevorden. De gedeputeerde hoopt dat ondernemers na het verlaten van de bijeenkomst veel inspiratie opgedaan hebben voor nieuwe logistieke samenwerkingen, die het aantal wielen op de weg en de CO2-uitstoot uiteindelijk verlagen.
Genoeg infrastructuur, nu de ondernemers
Met de inspiratie kwam het wel goed: in drie rondetafelgesprekken schoven uiteenlopende ervaringsdeskundigen, beleidsmakers en andere experts aan om hun kennis en ervaring te delen. Het eerste rondetafelgesprek ging over het belang van multimodaal vervoer. Daarin kwamen drie experts aan het woord die zich op beleidsniveau bezighouden met de verdere ontwikkeling van multimodaal vervoer. Conclusie: bedrijven zouden nog meer moeten kijken naar het terugbrengen van het wegtransport. Het logistieke netwerk in Overijssel is er klaar voor. Rondetafelgesprek 2 bracht twee boeiende praktijkcases: vloerengroothandel Cotap uit Genemuiden vertelde hoe zij 95% van hun vervoer over water doen.
Friesland Campina legde uit waarom zij als exporteur kiezen voor de binnenvaart richting Rotterdam. De IJsseldelta Terminal schoof ook aan. Belangrijkste boodschap: “Vervoer over water van Rotterdam naar Overijssel is bijna altijd goedkoper dan de weg.” Maar ook “Probeer het gewoon eens. Het is niet heel moeilijk. En betrek de ketenpartners voor een succesvolle modal shift.” Het laatste rondetafelgesprek ging over de Combi Terminal Twente: deze binnenhaven wordt al goed gebruikt door bedrijven uit de regio, maar het zou mooi zijn als nog veel meer regionale ondernemers de weg naar het water weten te vinden.
Alle samenvattingen van de rondetafelgesprekken zijn hier terug te vinden:
Van weg naar water: Lean & Green
Alex Matatula vertelde namens Lean & Green Nederland meer over de community van inmiddels 250 gecertificeerde Nederlandse bedrijven. Vos Transport Groep is een van deze bedrijven, met inmiddels 4 Lean & Green sterren. Vos is een van de duurzaamste transportbedrijven van Nederland en richt zich niet alleen op wegtransport, maar ook op intermodaal vervoer. Is het altijd een succes? Daar kon Roy van Verseveld van Vos Transport kort over zijn: nee, er zijn zeker nog uitdagingen. Het is belangrijk om de communicatie open en transparant te houden en waar mogelijk een plan B te hebben, zeker nu de betrouwbaarheid van zeetransport laag is. Hij sloot af met een belangrijke oproep voor de aanwezige bedrijven: “Duurzaamheid is inmiddels een deel van de aantrekkingskracht van bedrijven. Studenten willen bij ons stagelopen omdat we duurzaam zijn en blijven vervolgens hangen. Draag uit wat je doet!”
Nieuwe ontwikkelingen: ondernemers gezocht
Tom Tillemans en Miranda Volker sloten namens Offroad Overijssel (ORO) de middag af. Zij benadrukten dat het spoor op deze bijeenkomst weinig aan bod geweest is, maar zeker perspectief heeft. Op dit moment wordt er gezocht naar partijen die interesse hebben in het opzetten van een spoorcorridor van Amsterdam via Coevorden naar Polen en terug. Hopelijk draait deze corridor over een half jaar succesvol. Ook wordt er gewerkt aan corridors die nu nog niet bestaan, richting bijvoorbeeld Zuid-Duitsland, Zuid-België en Noord-Frankrijk. Hiervoor werkt ORO nauw samen met de provincie Gelderland. Er zijn al een aantal betrokken partijen, zoals Aviko en Grolsch, maar er is meer ladingvolume nodig. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij de logistiek makelaars.
Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze logistiek makelaars denken graag met u mee!
Miranda Volker | m.volker@overijssel.nl | 06 4671 8482
Freek Boele | f.boele@overijssel.nl | 06 1943 7335
Tom Tillemans | t.tillemans@overijssel.nl | 06 1118 9771