Overijssel bereikbaar
Elektriciteitsnet is niet berekend op zero-emissie goederenvervoer
Dertig tot veertig Nederlandse steden moeten vanaf 2030 uitsluitend emissievrij bevoorraad worden. Om dat mogelijk te maken zijn er ongeveer 16.000 elektrische trucks en 267.000 elektrische bestelvoertuigen nodig. Het huidige elektriciteitsnetwerk is daar niet op berekend.
Deze conclusie trekken Transport en Logistiek Nederland (TLN), Evofenedex, ElaadNL en Netbeheer Nederland. Om de stroombeschikbaarheid beter in kaart te brengen hebben deze vier organisaties afgelopen week een samenwerkingsconvenant ondertekend. In dit convenant is afgesproken dat de betrokken partijen op korte termijn een antwoord gaan geven op de toekomstige vermogensbehoefte. Doel is om snel duidelijk te maken waar eventuele knelpunten of tekorten in het elektriciteitsnet ontstaan.
Landelijk netwerk van laadpalen
Dick Weiffenbach, directeur van Netbeheer Nederland, benadrukt dat een landelijk dekkend netwerk van laadpalen het beste tot stand door samenwerking tussen alle partijen. “Dat betekent dat de overheid samen met marktpartijen en netbeheerders een gefaseerd uitrolplan moet opstellen. Zo kunnen de schaarse technici ingezet worden op plekken waar de behoefte het grootst is en wordt bovendien rekening gehouden met de capaciteit van het elektriciteitsnet.”
Netcapaciteit op bedrijventerreinen
De mobiliteitsvisies van gemeenten moeten daarom volgens Weiffenbach geïntegreerd worden in de regionale energiestrategieën. “Daarin moet ook speciale aandacht zijn voor een actieve aanpak van netcapaciteit op bedrijventerreinen en een basisnetwerk voor zware voertuigen.”
Huidige energienet is onvoldoende
Onoph Caron, directeur van ElaadNL, zegt dat de opgave van de energietransitie, waar mobiliteit een onderdeel van is, voor de logistiek sector enorm wordt met name waar het gaat om te voldoen aan de verwachte grote vraag naar elektriciteit op bedrijventerreinen, waar veel logistiek dienstverleners, transporteurs en verladers zijn gevestigd. “Tegelijkertijd zien ook wij dat het huidige energienet die vraag niet aankan. Om in 2025 toch te kunnen blijven rijden, is het dus zaak dat vervoerders en netbeheerders tijdig met elkaar het gesprek aangaan om op tijd voldoende capaciteit te hebben.”
TLN: ‘Vervoerders willen zekerheid’
TLN-voorzitter Elisabeth Post zegt dat het opschalen van de netcapaciteit jaren gaat duren. “Dat is voor de transport- en logistiek sector: die gaan pas investeren in elektrische vrachtauto’s als zij de zekerheid hebben dat ze die voertuigen in de toekomst probleemloos kunnen opladen.”
Daarom is het volgens Post van cruciaal belang dat vervoerders zo snel mogelijk de garantie hebben dat er straks genoeg elektriciteit beschikbaar is. “Door de toekomstige energievraag en mogelijke knelpunten in kaart te brengen zetten we een belangrijke eerste stap richting dat doel.”
‘Er ligt een grote opgave’
Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van Evofenedex stelt dat voor verschillende vormen van stadslogistiek kan worden volstaan met het opladen van elektrische voertuigen bij de ondernemer zelf of op een semipubliek op het bedrijventerrein. “Een deel van alle voertuigen die voor stadslogistiek worden ingezet, zal ook gebruik moeten maken van publieke laadvoorzieningen. Voor het goederenvervoer over langere afstanden is de mogelijkheid voertuigen in openbare voorzieningen (waterstof)elektrisch te kunnen opladen of tanken randvoorwaardelijk. Kortom, zowel in stadscentra en op bedrijventerreinen, als langs rijks- en provinciale wegen ligt een grote opgave. Daarom zullen zowel de overheid als de netbeheerders en het bedrijfsleven met elkaar in gesprek moeten gaan.”
Energietransitie logistieke keten
Partijen hebben in het convenant beloofd dat ze de komende jaren intensief gaan samenwerken, waarbij wordt gezocht naar de beste manier om de energietransitie in de logistieke keten met elkaar te realiseren.